La Bombe Citroën, oktober 2018

Feest in Maastricht

Terwijl André Rieu op het Maastrichtse Vrijthof zijn 13-daags mondiaal muzikaal feest geeft, viert het binnen de stadswallen gelegen stadsdeel Jekerkwartier kleinschalig zijn jaarlijkse Quatorze Juillet van 13-15 juli (een feest in Maastricht duurt nu eenmaal langer dan een dag…). Het Faliezusterspark vormt deze dagen het hart van het jaarlijkse evenement dat ‘Petit Paris’ is gedoopt. Ook hier muziek, verder stalletjes met kunst en allerlei andere ontspannende en creatieve activiteiten. De stad Maastricht leent zich nu eenmaal vanwege zijn Franse ambiance prima voor dergelijke grootschalige en intieme feestelijkheden.

Vive les jeunes mariés!

Op 29 maart 1968 traden Bram Mostert en Annie Wouters uit het Veluwse Hierden in het huwelijk. Een feestelijke zomerse voorjaarsdag met temperaturen van rond de 25 graden. Ook hun trouwauto-keuze was een feestelijke. Een fraaie witte Citroën DS21 Pallas. Eigenaar van de Pallas was Citroën-dealer Smit aan de Scheepssingel 4 in Harderwijk. Deze dealer was een bezig baasje, naast het dealerschap had Smit ook een touringcar- en een autoverhuurbedrijf. Op 29 maart jongsleden vierden zij hun gouden huwelijksdag en kwamen er prachtige foto’s tevoorschijn.

Jongleren in de Franse Alpen (1)

“Jij bent hartstikke gek’’, bedoelen veel mensen, als zij mij op subtiele wijze proberen te zeggen dat zíj het anders zouden doen. Maar ja, mijn plan klópt wel, want ik ben helemaal gek van mijn Franse auto’s én van bergen. Wat is dan leuker om een plan te ontwikkelen om met je eigen Franse oldtimers de ultieme Alpenroute te rijden: le Route des Grandes Alpes. Het is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar alles wijst erop dat ik dit jaar op 22 juli ga vertrekken, met de Ami op de auto-ambulance achter de DS. Maar dat dacht ik vorig jaar ook, en het jaar daarvoor ook.

Rode olie vochtvrij houden

In Hydraulische Presse 1/2018, het clubblad van de DS-club Duitsland, stond een artikel met bovengenoemde opschrift. De auteur is Matthias Schwedt. Hij beschrijft in dit artikel zijn zorg over de levering en de stijgende prijzen van LHS2, de rode vloeistof. Veel auto’s zijn daardoor omgebouwd naar de groene vloeistof LHM. Maar dat is een dure oplossing die ook nog eens flink de originaliteit van je DS aantast. Een betaalbare en duurzame oplossing voor iedere LHS-DS is nog niet in zicht. Daarom bedacht Schwedt een manier om de houdbaarheid van LHS te verlengen.

En natuurlijk is er nog veel meer te lezen in deze la Bombe Citroën, uw lijfblad op papier. Le journal est un monsieur.