Select your language

La Bombe Citroën November

Espace Technique: Brand!

Het moet een nare ervaring zijn: je auto staat in brand. Ontreddering, machteloos toekijken. Wachten op de brandweer terwijl het vuur verder woedt en er rookwolken opstijgen uit jouw DS. En als de brand is geblust is er ravage en roet. Alle liefde en aandacht die verloren is gegaan. Daarna begint het piekeren. Kan de auto nog gerepareerd worden? Was de schade met een goede brandblusser minder geweest? Was de benzinelucht in die vorige rit een voorbode?

Kleur Bekennen: Blanc Carrare

In iedere steen zit een verhaal. Dat denkt de Renaissance-kunstenaar Michelangelo rond 1500 als hij in zijn atelier kijkt naar een brok wit marmer van ruim vijf meter hoog. Die steen is afkomstig uit de Italiaanse steengroeve van Carrara. Michelangelo heeft het beeld dat hij gaat maken al in zijn hoofd. Het wordt de bijbelse held David, die op het punt staat met zijn geladen slinger de reus Goliath te verslaan. Michelangelo hoeft het er alleen nog maar uit te hakken. En uit al die stukjes marmer die op de grond vallen maken de kleurmengers van Citroën 460 jaar later een kleur wit met een subtiele zweem van groen. Het lijkt wel het verhaal van de schepping… Want Blanc Carrare ís een bovenzinnelijke kleur!

Jongleren in de Franse Alpen (2)

Dit is het tweede deel van het verslag van onze reis naar La Route des Grandes Alpes, die ik samen met mijn zoon Melvin Sikkens heb gemaakt. Vergelijk het met bordjes in de lucht houden in een circuspiste; reizen naar de Franse Alpen met een Citroën DSpécial met een Citroën Ami6 er achter op een autoambulance. Het eerste bordje wordt in gang gezet. De Ami gaat op de autoambulance, wordt vastgesjord en staat als een huis. Zoals een echte Ami betaamt zwiert hij lekker mee in de bochten, helt zelfs over en benut zijn soepele vering als we met comfortabele snelheid een Hollandse drempel
nemen. Over dit bordje hoeven we ons geen zorgen te maken. Dat blijft gewoon draaien.

Uniek: Fabrieksnieuw chassis D-type

In principe direct geschikt voor ID’s en DS’en met opliggende deurklink (tot september 1971), maar eenvoudig geschikt te maken voor ieder D-type. Het chassis is meer dan 50 jaar oud, dus net als bij mensen van die leeftijd is het niet ‘zonder levenservaring’. Op de vitale onderdelen is dit platform echter volledig intact en roestvrij gebleven. De originele beschermhoesjes die
Citroën aanbracht op de tapeinden zijn zelfs nog aanwezig. Dit chassis biedt de liefhebber een unieke kans om (letterlijk) van de bodem af aan een fonkelnieuwe ID of DS op te bouwen. In het bijzonder geschikt voor het creëren van een fraaie nieuwe cabriolet! Het chassis bevindt zich in de Espace Technique Rob
Lageveen in Tull en ’t Waal en is daar te bezichtigen. Verdere informatie via het onderdelenmagazijn van de club, middels het e-mailadres: magazijn@citroeniddsclub.nl.

Citroën Métier

Slordig? Nee, nonchalant en relaxed is een betere uitdrukking voor de manier waarop zanger en musicalster Ben Cramer zijn klassieke Citroën DS21 met één hand over het podium stuurt. De hobbels en bobbels in het midden neemt de auto gladjes, de wagen deint als een veertje in de wind. Zo rijdt Ben Cramer soepel rond in de openingsscène van de nieuwe musical van Joop van het Einde ‘Cramer le gamin et la déesse’.

DS miniatuurnieuws

De DS19 in 1:12, (dus circa 40 cm lang) is nu ook leverbaar in de kleurencombinatie Marron Glacé met Blanc Carrare dak. Een kleurencombinatie die in de modeljaren 1959 tot en met 1961 leverbaar was. Hoewel het een goed verzorgde versie is en de kleuren fris ogen heeft deze DS19 helaas nog de rechte uitlaat in het midden met de vissenstaart. Een aanpassing was hier op z’n plaats geweest.

En verder natuurlijk de bestuursmededelingen, het regionieuws, de annonces et cetera… Teveel leesplezier! En het mooiste is, volgende maand wéér meer!

Loading…
Loading…

Bienvenue