Blijven rijden

Het umfeld van onze auto’s verandert in een steeds sneller tempo. De uitstoot van ongewenste gassen voor mens en milieu wegen zwaarder en zwaarder op het geweten van een klassiekerrijder. En omdat de Citroën DS niet alleen een auto is om naar te kijken, maar vooral om mee te rijden zou het jammer zijn als juist die auto tot een museumstuk zou moeten vervallen. Maar blijven rijden in de Snoek houdt ook in dat we ons moeten aanpassen aan die veranderende buitenwereld. Dat kan door in de toekomst de auto alleen te gebruiken voor een uitstapje op zondagmiddag, eventueel aangevuld met een rondritje in clubverband en de dagelijkse kilometers met iets schoons af te leggen. Maar als we écht willen blijven rijden, moet de uitstoot omlaag. Ombouw naar een stekker-DS is voor mij persoonlijk geen optie. Al smul ik zeker wel van de technische uitdagingen die de ombouwers niet uit de weg gaan. Redacteur Marcel heeft zijn DSuper door Peter van Bemmelen laten uitrusten met een geregelde katalysator. Daarmee is zijn dagelijkse Snoek een heel stuk acceptabeler geworden voor de omgeving. In 2020 zullen jullie meer van dat soort oplossingen laten zien. Niet om belerend te zijn, maar wel om de mogelijkheden te laten zien om verantwoord te kunnen blijven rijden.
Verder in dit maartnummer twee bijna identieke ID’s, gelekte informatie vanachter de poorten van La Ferté-Vidame, magazijnnieuws colums en de cartoon.

Gerald Willemsen

28 maart: workshop 10.000 km beurt

Onderhoud en zelf sleutelen aan je DS in Antwerpen! Wil je leren hoe de 10.000 km beurt uit te voeren? Wil je ander onderhoud of reparaties aan je DS uitvoeren? Of wil je de auto klaar maken voor het zomerseizoen? Dat kan op zaterdag 28 maart onder deskundige begeleiding van de leden van het Technische Commissie bij de DS-Store in Antwerpen. Samen met de DS-SM Club Belgium organiseren we deze dag. De dag staat open voor de leden van de ID/DS Club Nederland en de leden van deze Belgische club.

Voorjaarsevenement op Landgoed Twickel en in Delden

Op zondag 19 april is het zover. Regio Twente ontvangt u graag in een prachtig coulissenlandschap aan de Twickelerlaan 7 tegenover kasteel Twickel in Delden. De locatie is prima bereikbaar via de A1 en ligt op slechts enkele kilometers afstand van de afslag Delden/ Hengelo.

Een schone antiheld

Garagist Peter van Bemmelen werkte jaren aan een computergestuurd katalysatorsysteem voor klassieke
auto’s. Zijn eigen Citroën ID19 uit 1967 was een van de eerste auto’s waar hij zijn systeem inbouwde. Zijn ideële doel: met techniek om schoon te rijden industrieel erfgoed op de weg houden. Redacteur Marcel ten Hooven rijdt al een tijd met zo’n katalysator en doet verslag.

Espace Technique: Rempotje

Citroën heeft ook godinnen gemaakt met een klassiek remsysteem, bestaande uit een hoofdremcylinder en rempotje, zonder bekrachtiging. Dat waren de eerste ID’s die vanaf 1957 op de markt kwamen als model dat goedkoper was en acceptabel moest zijn voor meer behoudende klanten. Zoals gebruikelijk bij dit type remsysteem was hard trappen nodig om te remmen. Autorijden was werken. Toch was Citroën niet helemaal tevreden met het resultaat, zeker in vergelijking met de DS, die wel bekrachtigde remmen had.

Voorjaar 1950: de ontdekking van ‘het Geheim’

We zijn weer in de periode gekomen waarop de meest fantastische geruchten de ronde gaan doen omtrent de wereldwonderen die op de komende grote Parijse en Londense autotentoonstellingen te zien zullen zijn. Wanneer wij ons tot Frankrijk beperken, kan melding worden gemaakt van een hardnekkig gemompel over een geheel nieuwe constructie, waarmee de Citroën-fabrieken zouden experimenteren. Zoiets gaat meestal zeer geheimzinnig en de beste tips krijg je onder deze omstandigheden van de neef van de nicht van de bakker wiens dochter dienstbode is bij een ingenieur van Citroën. Aangezien wij nog steeds op zoek zijn naar de ‘volle neef’ en we ons principieel niet met fabrieksspionage ophouden, zat er niet anders op, dan een poging te wagen om door het ter plaatste poolshoogte nemen iets naders te weten te komen. Overgenomen uit De Auto, blad van de KNAC jaargang 1950 geschreven door John S, Zody en geredigeerd door Hans Kloos.

Eeneïge tweelingen

Twee bijna identieke ID’s. Dat kan toch geen toeval zijn? Tijdens onze laatste vakantie liepen we een Duitse Citroën-liefhebber tegen het lijf. Hij had ongeveer dezelfde ID als ik. Die moesten we eens naast elkaar zetten om de details met elkaar te vergelijken.

En behalve al dit moois natuurlijk nog veel meer. De columns, de cartoon, de regioverslagen, miniatuurnieuws, de advertenties en de adverteerders. Et cetera et cetera. Lees ze!