Algemeen

Voor alle aangekondigde evenementen in La Bombe Citroën aangaande de Coronacrisis geldt: volg de berichtgeving op de website.

Edito

Voor een Nederlander van onder de grote rivieren, of eigenlijk nog specifieker een inwoner van Brabant, is de wereld rond half maart heel erg klein. Ik ben zo’n Nederlander en houd me maar braaf aan de door het RIVM geadviseerde maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus een beetje in te dammen. Die maatregelen trekken een dikke streep door zo’n beetje alle plezierige bijeenkomsten in mijn agenda. Thuiswerken heet dat. En af en toe iemand met een zwaai op twee meter afstand begroeten. That’s it. Ik hoop dat tegen de tijd dat la Bombe Citroën bij jullie op de mat valt, mensen elkaar weer van dichtbij mogen zien. De agenda staat ook weer boordevol met clubactiviteiten. Maar of het allemaal doorgang kan vinden, weet nu nog niemand. Reims is alvast gecanceld. Houd rekening met andere afzeggingen, dus controleer de website tijdig.
Gelukkig heb ik m’n DS nog. Rijdend in m’n Snoek heb ik contact met iedereen die me wil zien. En kijken ze niet, dan geef ik een knalgeel lichtsignaal, zacht of luid toeterconcert of hartelijke zwaai. Misschien tikken we op de eerstvolgende meeting elkaar even aan met de deuren. Lijkt me best leuk.

Het aprilnummer brengt jullie weer prachtige verhalen over een autoverleden, een zwarte Pallas van ’67 en een fijn stukje rallyhistorie.

Gerald Willemsen

Het voorjaarsevenement is vanwege de Coronacrisis verplaatst naar 2021.

Espace Technique: Een echt nieuw klokje in je type 3 dashboard

De meesten van ons kennen het wel, je kunt een tweedehands klokje kopen voor € 25,- wat het doet maar even later staan ze vaak toch weer stil. De club had een vrijwilliger die ze gratis smeerde maar ook daarbij zien we dat de klokjes vrijwel allemaal snel weer stilstaan. Het is waarschijnlijk net als bij een mechanisch horloge of klok, het enige wat echt helpt is openmaken, demonteren, schoonmaken, smeren, versleten kunststof asjes en dergelijke vervangen en weer in elkaar zetten.

Bages

In het Zuid-Franse niemandsland tussen Thuir en Perpignan ligt een onooglijk slaperig dorpje genaamd Bages. Er is hoegenaamd niks, geen strand, geen bergen, geen historische kern en het ontbreekt er dus aan toeristen. Behalve zij dan, die het dorp doorkruisen naar een der voornoemde bijzonderheden elders. Naar goed Frans gebruik zijn er wel een sportcafe, een ‘mairie’ en een paar rotondes. En dat natuurlijk specifiek voor deze streek, is er een viticulteur, zelfs een cave cooperative. Aldaar kun je voor zeer redelijke prijzen een frisse en ietwat wrange rode wijn kopen, die licht gekoeld uitstekend combineert met allerhande worsten en kazen en aangelengd met water ook zeer smaakvol is bij een stevige lunch. En juist daarom stopte ik bij domaine Joseph Bory, waar ze Rivesaltes (een soort Pinault) en cotes du Roussillon maken. Ik stapte naar binnen in de duistere proefkamer en liet mijn ogen wennen aan het zwakke licht. Tot mijn verbazing stond er binnen een DS.

DS-verleden

Hoe word je een Citrofiel? Deze vraag staat in de inleiding van het artikel in la Bombe Citroën uitgave 387. Daar kunnen allerlei ervaringen of afwegingen aan ten grondslag liggen. Bij mij was dat eenvoudig. Ik weet niet beter dan dat ik als peuter en kleuter op de achterbank van Citroëns Dyane6 vervoerd ben. De eerste was een Dyane in de kleur grijs. De tweede een fel oranje exemplaar. Na een Simca 1100 en een Talbot Horizon heeft  ‘ons pap’ nog drie BX’en, twee Xantia’s en een C5 versleten. De BX’en waren erg fijne vakantievoertuigen. Mijn vader kon met het bescheiden vermogen van 67pk prima uit de voeten. De foto toont een combinatie van auto, caravan, surfplanken en vijf personen. Een erg fijne vakantieauto! Tot volle tevredenheid en met weinig problemen heeft hij al deze Citroëns versleten. Dit is de automobiele omgeving waarin ik ben opgegroeid. Nu mijn eigen rijdende geschiedenis.

Ik viel voor de groene kleur

Op internet ontdekte ik vorig jaar een DS in een groene kleur met een lichtgrijs getint dak. Eigenlijk viel ik voor de groene kleur en de prachtige groene bekleding. De auto stond in een showroom bij een Renault-garage in Haaren, dus een uurtje rijden van mijn woonplaats Sneek. Tot mijn verbazing hoorde ik dat hij al geruime tijd te koop stond.

Geluk na een ongeluk: Citroën verslaat Mercedes

De Tulpenrallye van 2 tot 5 mei 1960 kent dat jaar geen aanlooproutes: alle deelnemers starten vanuit Noordwijk. De slotproef op het Circuit van Zandvoort is komen te vervallen De rustdag wordt in Monte Carlo gepland (22 uur). De rally telt mee voor het Europees Kampioenschap.

Column Roplh: No Break up

Al jaren ben ik lid van de ID/DS club. Daar krijg je tien maal per jaar een reminder van op de deurmat. La Bombe Citroën is daardoor bijna een synoniem voor het lidmaatschap van de club. Alsof je een tijdschriftabonnement hebt. Maar uiteraard is de club meer dan dat. In de jaren dat ik geen DS had, ben ik lid gebleven. Ondanks dat het clubblad op de deurmat je er elke keer weer aan doet herinneren dat je DS-loos bent. Maar je draagt met je kleine financiële bijdrage wel bij aan het in leven houden van de club. En dat vind ik belangrijk, aangezien dat meer is dan la Bombe op de deurmat krijgen. Ook al had ik geen DS waarmee ik actief van de voordelen kon profiteren; de contributie voelde als een donatie aan het in stand houden van DS-rijden.

En natuurlijk nog veel meer lezenswaardigs. Gaat dat zien!