La Bombe Citroën nr. 394 – januari 2020
Het januari-nummer van het clubblad verschijnt een week later dan gebruikelijk, rond 7 januari.
Gewoon jaar, ongewone start
Ten eerste wens ik alle DS-rijders in Nederland en ver daarbuiten een bijzonder fijn, comfortabel, pecharm, sleutelvriendelijk maar bovenal gezond en liefdevol 2020 toe.
Ten tweede, of misschien moet dit nummer één zijn, verontschuldig ik me voor de late levering van ons januarinummer. Altijd ligt ‘ie rond de eerste van de maand op de mat, maar nu even niet. Ik heb het zelf niet goed gemanaged deze keer. Daar baal ik wel van. Zeker omdat dat tijdens de hele periode van mijn redactiecoördinatie nog nooit is voorgekomen.
In het nieuwe jaar lijkt de DS-wereld in een rustiger vaarwater te komen. Dat is maar goed ook. De gekte van 2019 was geweldig. Zo’n jaar moet echter ook speciaal blijven. Maar goed, ook gewone jaren gaan niet ongemerkt voorbij. Als ik met een schuin oog naar de agenda kijk, hoeven we ons met onze DS’en niet te vervelen dit jaar. En in de tussentijd pak ik lekker m’n DSuper op een zonnige en zoutvrije winterdag. Het eerste nummer van 2020 neemt ons mee terug naar de Route D’S Ducs. Verder zien we dat je een DS van LEGO kunt bouwen en kijken we terug op prachtige promotie van een Citroën-agent van het eerste uur.
Gerald Willemsen
Deelnemen aan de Routes D’S Ducs
“Hoe moeilijk kan het zijn?” Het is vrijdagmiddag 11 oktober en Jeroen en ik zijn in mijn DS onderweg naar Kerkrade. Wij gaan als nieuwelingen voor het eerst deelnemen aan een klassieke autorally. Meer specifiek, de Routes D’S Ducs, de tour rally die door de club om de vijf jaar wordt georganiseerd. Van tevoren hebben we ons zo druk gemaakt als jongetjes die voor het eerst op schoolreis gaan. We zijn naar een beginnersworkshop geweest. We hebben allemaal spullen gekocht die we -blijkbaar- nodig gaan hebben. De auto is doorgesmeerd en gepoetst en we hebben voor een week aan mueslirepen en snoepgoed bij ons. We zijn heel benieuwd hoe het ons zal vergaan; na de workshop is het voor ons wel helder hoe de verschillende navigatietechnieken werken, de kaart die we bij ons hebben is duidelijk genoeg om zonder loep te lezen -waarvoor moest die nou mee?- en aangezien we niet op snelheid rijden hebben we genoeg tijd om alles uit te zoeken. Het verleidt Jeroen tot de uitspraak “Hoe moeilijk kan het zijn?” Zalig zijn zij die onwetend zijn.
Hoe bouw je een DS van LEGO?
Ralph Savelsberg is technisch natuurkundige en promoveerde in 2006 aan de Technische Universiteit Eindhoven. Sinds 2010 werkt hij als universitair hoofddocent missile defence aan de Nederlandse Defensie Academie. Zijn onderzoek is toegespitst op het analyseren van de ballistische raketdreiging; hij heeft onder andere gepubliceerd over ballistische raketten uit Noord-Korea, Iran en de Volksrepubliek China. Ralph heeft niet alleen in defensiekringen een goede reputatie, maar ook in de LEGO-wereld. “Het is een beetje uit de hand gelopen”, zoals hij vrolijk zegt.
Citrophile & cycliste
Het zal de echte liefhebber niet zijn ontgaan. Het automerk Citroën bestond in 2019 100 jaar. André Citroën creëerde zijn bedrijf in 1901, maar de verkoop van de eerste Citroën A dateert, volgens overlevering, van juli 1919. Daarom werd in 2019 het eeuwfeest gevierd. Dat dit succes niet zonder een netwerk van goede verkooppunten of dealers gerealiseerd kon worden mag duidelijk zijn. Er zijn dus dealers die ook al bijna de 100 jaar volgemaakt hebben. Citroën Saintes van de familie Ardon in Saintes was de eerste officiële Citroën-dealer. Op welke wijze heeft dit familiebedrijf bijgedragen aan het succes van Citroën?
Onder Break-ing
Vorige maand refereerde ik al aan dingetjes die ik graag zou willen aanpassen aan de DS om te zorgen dat het nog fijner dagelijks sturen is. Vaak zijn dat de kleine dingen die je kent van modernere auto’s. Al is het ook wel grappig dat ik climate control in een moderne auto enorm kunt missen, terwijl de behoefte voor zoiets in de DS niet snel zal komen.
Door Rolph van de Burgt Fritschy