Select your language

La Bombe Citroën december 2020

Edito: examenopstelling

Ziehier het decembernummer. December is echt zo’n maand om terug te blikken op het jaar dat bijna voorbij is. 2020 gaat niet de boeken in als topjaar. Ook voor het clubleven niet. Afgelaste evenementen, geen najaarsbijeenkomst, een ALV in examenopstelling en nergens wat te sleutelen in groepsverband. Zelfs het magazijn moest telkens dicht.

Gelukkig kon de redactie als een van de weinige commissies de DS-club laten leven. In tegenstelling tot andere clubs droogde de stroom artikelen niet op en bleek het niet moeilijk te zijn om tien nummers te vullen. En het elfde nummer dat we in augustus als extra uitgave op de mat lieten vallen was eigenlijk ook zo gevuld. Fijn dat jullie ons het hele jaar door fantastische verhalen, foto’s en van alles hebben toegestuurd.

Met dit decembernummer nemen we ook afscheid van het werk van Erik Buis op de cover. Erik, hartelijk dank voor de verrassende, dynamische en altijd sterke foto’s. Erik’s werk zien we zeker het komend jaar hier en daar weer terug. De coverserie is in 2021 totaal anders. Dat zien jullie volgend jaar zelf wel.

Gerald Willemsen

Van het bestuur: andere tijden

2020 was een slecht jaar, dat hoeft niemand meer verteld te worden. De reden is duidelijk. Nog niet eens zo lang geleden had ik de hoop dat het wel gauw voorbij zou gaan, maar zoals het zich nu laat aanzien zitten we voorlopig nog vast aan COVID-19 en zal dit mogelijk maar ook waarschijnlijk de komende jaren een rol blijven spelen. Toch waren er voor de club ook dit jaar enige lichtpuntjes. Zo is er door leden veel tijd ingestoken om het magazijn en de Espace Technique goed onder handen te nemen. Is er flink gereorganiseerd en geautomatiseerd. En er was de productie van een extra zomereditie van La Bombe Citroën.

De mooiste veelvraat van de straat

De ENFB, nu Fietsersbond geheten, maakte in 1978 een actieposter om te laten zien hoe de auto een veelvraat van ruimte in de stad is. Met zijn DS21 hielp Klaas Groot uit volle overtuiging mee met die actie.

Fotosouvenirs: Denain 1965

Frankrijk kent van die stadjes waarvan je jezelf kunt afvragen hoe het kan dat er ansichten van gemaakt zijn. Denain is een echte arbeidersstad, zoals je die vaker tegenkomt in Noord-Frankrijk. Het ligt in het oude steenkolenbekken van het noorden, in de driehoek Lille, Valenciennes en Douai. Je gaat hier nooit van zijn leven met vakantie. Hier komt geen toerist. Journalisten weten Denain wél te vinden: voorafgaand aan iedere Franse verkiezingsronde maken ze een reportage in deze stad.

Espace Technique: Benzine(k)lusten (3)

Je gaat met allerlei mankementen aan je DS gewoonlijk naar je vertrouwde DS-garage. Maar er blijven altijd kleine ergernissen waar je best eens zelf mee aan de slag kunt gaan. Sleutelen aan je DS is ook leuk en bevredigend als het je lukt om een probleempje op te lossen.

Van benzinemeter naar temperatuurmeter

Aanleiding tot dit projectje was de revisie van een DS23 injectie waarbij geen temperatuurmeter aanwezig was. Vooruitlopend op het monteren van de luchtschuif, de ‘choke’ van een injectiemotor, moest er een temperatuursensor worden aangebracht. Echter, door gebrek aan een temperatuursensor en temperatuurmeter is er naar alternatieven gezocht.

Column Rolph: startonder-Break-ing

Vorige maand zagen jullie wellicht mijn 2CV verstopt in de foto. De combinatie van het bezitten van beide oldtimers is geweldig. Allebei Citroën maar oh zo anders! En toch zijn er ook wel weer gelijkenissen. Allebei zijn ze op hun eigen manier comfortabel en lekker eigenwijs.
Mijn 2CV was alleen wat extra eigenwijs. Met starten bleef de startmotor soms hangen. Na nog een keer proberen start de motor dan prima. Dus gelukkig nog geen probleem gehad dat ik de slinger moest gaan zoeken. Maar om dat moment voor te zijn ga ik toch de startmotor maar eens vervangen.

Citroën Métier: Flaminio Bertoni

Het ontwerp van de DS is geniaal maar waarom eigenlijk? Gemeenplaatsen als stijlvol, gracieus, revolutionair en dergelijke zijn niet voldoende om dit te verklaren. Er is meer nodig dan een ontwerp. Het moet ook technisch mogelijk zijn om één en ander te realiseren. Hoe is de verkoopbaarheid? Hoe is de marketing geregeld en noem maar op.

En verder nog veel meer moois. Lekker lezen!

Ook tien maal per jaar dit mooie 100% Citroën ID/DS blad ontvangen? Even lid worden, simple comme bonjour.

 

Loading…
Loading…

Bienvenue