nr. 424/december 2022
Editorial: Jaarafsluiting
Met nog de laatste maand voor de boeg, is het einde van het jaar in zicht. La Bombe Citroën sluit 2022 af met een dubbeldik decembernummer. We pakken flink uit met een artikel over de zeldzame ID Normale. Dat is de aller, allerkaalste uitvoering die Citroën voor ID en DS-rijders in de folder had staan. De mythes rondom deze uitvoering worden ontrafeld en de technische specificaties en afwijkende details komen op tafel. Een fotosessie met een èchte ID Normale ontbreekt natuurlijk niet.
Op de voorkant laten we de laatste foto zien uit de serie voor 2022 waarin de DS tussen maatschappelijke verschijnselen doorrijdt, bezien door de ogen van fotograaf Koen van der Lee. Gelukkig is het niet allemaal kaal en sober. Een beetje weldaad mag immers niet ontbreken zo vlak voor kerst. Daarom gaat een luxe en uiterst comfortabele DS23 Pallas de strijd aan met een luxe en degelijke Duitse concurrent uit begin jaren zeventig. Het jaar 2022 was voor ons als clubleden en DS-rijders weer een goed jaar waarin de meeste clubzaken als vanouds doorgang vonden. Van rondritten tot bijeenkomsten, alles kon weer en vrijwel iedereen was er weer bij.
Geniet van de feestdagen!
Gerald Willemsen
Besturen: vooruitgang
Sinds een jaar schrijf ik bestuursberichten in La Bombe Citroën en vanaf juni in mijn hoedanigheid van voorzitter. De ene keer gaat mij dat gemakkelijker af dan de andere keer, een kwestie van inspiratie en transpiratie. Dan blijkt ook dat een maand zo voorbij is want het volgende stukje mag alweer aangeleverd worden. Dat de tijd zo snel gaat komt omdat het voorzitter zijn van deze vereniging niet alleen heel leuk is maar ook redelijk wat tijd kost. Time flies when you’re having fun.
Nieuws uit de clubwinkel
Eindejaarsaanbieding: wijnset: fles Bordeaux + twee glazen + kurkentrekkerset + hapjesplank = 45,-
ID19 Normale: de paradox van Spartaanse luxe
Automobiel-historicus Fabien Sabatès (1951 – 2022) noemt de Citroën ID Normale in een van zijn boeken ‘la Spartiate’. Want zo betitelen de fabrieksarbeiders deze auto op de werkvloer. In de Nederlandse taal is dat ‘de Spartaan’. En dan heb ik het niet over een voetballer van de Rotterdamse voetbalclub. Sabatès doelt op de Spartaanse uitvoering van de Normale, een bijna tot op het bot uitgeklede versie van de DS19. De uitdrukking stamt van de Griekse stad Sparta uit de klassieke oudheid, waarvan de zeer weerbare bewoners eeuwenlang een sober, streng gereglementeerd en militaristisch leven leiden, waar geen plaats is voor enige vorm van luxe en comfort.
Mijn eerste auto
Mijn eerste auto, dat was een tweedehands Citroën ID19 Break van november 1962 (modeljaar ’63). We schrijven 1969. De Citroën was toen dus een jaar of zeven oud. Na aankoop heb ik de Break door de ANWB laten keuren. Bij de keuring moesten de wielen eraf om één en ander te checken. De keurmeesters lieten weten dat dit onmogelijk was. Ze hadden de vering in de hoogste stand gezet, vervolgens de steun er onder geplaatst en daarna de auto in de laagste stand gezet. Als de auto zakt, worden de wielen gelift en kunnen de wielen eraf. Maar in dit geval sprong op de plek waar de steun onder de auto zat het plaatwerk los en de roestwolkjes vielen uit het steunpunt.
Tijdgenoten: Citroën DS23 <-> Mercedes Benz 280SEL
Aangenaam verrast leest DS-clublid Hanjo Scheltens het artikel in het juninummer (nr. 420) van La Bombe Citroën. In het artikel Tijdgenoten staan gebroederlijk twee prachtige klassiekers naast elkaar: een DS21 cabriolet en een Mercedes-Benz 250 SE cabriolet, beide uit 1967. Hanjo, eigenaar van een DS23 uit 1973, laat het artikel lezen aan schoonzoon Robin Bakker, die kort daarvoor een Mercedes-Benz 280 SEL uit 1972 heeft gekocht. Tijdgenoten? Die hebben wij ook! Niet de kostbare cabrio’s, maar wel de betaalbaardere topsedans uit die tijd. Reden genoeg om nog een keer een DS en een Mercedes naast elkaar te zetten.