Nr. 414/december 2021
Editorial: Terugblik
December is de maand van de terugblikken op het bijna voorbije jaar. Met ons lijfblad La Bombe Citroën hebben we jullie als lezers een diversiteit aan artikelen en beelden aan kunnen bieden. De coverserie DS-Privé bleek goed in de smaak te vallen. De Technische Commissie leverde ook mooie, interessante verhalen en belevenissen. En natuurlijk niet te vergeten de bijna constante stroom aan fraaie bijdragen van actieve leden waarmee we van La Bombe Citroën een ècht clubblad kunnen maken. In 2021 beginnen we een nieuwe verhalenlijn: het schip van Theseus. Maar in dit aflopende jaar nemen we ook afscheid van de cartoons van Rob Oudshoorn. Hij laat in dit nummer zijn laatste cartoon-DS zien. Sinds 2017 bezorgt Rob ons maandelijks een glimlach op het gezicht. Hij zette de DS in allerlei poses, tijden en plaatsen neer, vaak met een sneer naar de actualiteit. Rob, namens alle lezers hartstikke bedankt voor je fraaie en prikkelende beelden. We blijven je werk graag volgen.
Namens de voltallige redactie wens ik jullie hele fijne feestdagen.
Gerald Willemsen
DS-Privé: Jerôme en Juliette
Foto’s vormen een spiegel van de samenleving. Of het nu gaat om journalistieke of documentaire fotografie, kunstfotografie of de kiekjes en snapshots van amateurs uit het familiealbum. Het laat direct en indirect thema’s zien die op dat moment in de maatschappij spelen. Dat zijn kleine en grote onderwerpen. De amateurfoto’s van DS-Privé zijn evengoed een weergave van veranderingen in die samenleving. De hoofdpersonen van dit verhaal zijn Jerôme en Juliette. Ze zijn archetypes van de jaren vijftig en zestig. Het gaat hen goed; ze worden steeds welvarender. Ze hebben veel vrienden en gaan regelmatig met vakantie, beschikken over veel meer vrije tijd dan hun ouders en maken veel uitstapjes met de auto. Altijd zijn ze volgens de laatste modetrends gekleed. Jerôme en Juliette houden van kamperen en vrijheid. Ze hebben een eigen huis en hun auto wordt steeds groter en luxer. Het begint met een Peugeot 203 (vanaf 1949). Dan volgt een Simca Aronde 90A (vanaf 1955) en vervolgens een Citroën ID19 (vanaf 1957). Zij hebben geen kinderen. In dat opzicht wijken zij af van de generatie vijftigers, die verantwoordelijk is voor de naoorlogse babyboom. Dankzij de komst van de anticonceptiepil begin jaren zestig komt de geboortebeperking op gang en krijgen gezinnen niet meer dan twee of drie kinderen. Het kan voor hen een onvrijwillige keuze geweest zijn, maar dan heeft het zeker een impuls voor hun inkomen betekend. Jerôme en Juliette zouden anno 2022 Henk en Ingrid kunnen zijn, gemiddeld in alle opzichten als product van de contemporaine maatschappij.
Workshop versnellingsbak
Kortgeleden reed ik, zonder veel verwachting te hebben van wat komen gaat, naar ons clubgebouw in Tull en ’t Waal. Die bewuste zaterdag was de eerste dag van een nieuwe cursus over de versnellingsbak. Ik ging eens kijken (niet deelnemen) naar dit nieuwe initiatief. Was ik in eerste instantie wat afwachtend, al gauw werd ik enthousiast. De workshop begon met een korte inleiding door Dick Esselink. Hij maakte de doelstelling van de tweedaagse cursus duidelijk, we worden geen specialisten in versnellingsbakrevisies. Daarentegen krijgen we wel veel uitleg over gangbare slijtage en begrip waarom bepaalde slijtage tot schakelproblemen kan leiden.
Live in The Thunderbirds
Met een lastminute-actie wist Michiel Sablerolle zijn DS na twintig jaar terug te kopen. Oude liefde roest niet, luidt het spreekwoord, maar voor de Citroën DS van Michiel Sablerolle geldt dat alleen in figuurlijke zin. Dankzij een lastminute-actie – waarover later meer – wist hij dit jaar zijn DSpécial uit 1971 terug te kopen van oud-campingeigenaar Jan Jehee, aan wie hij hem ruim twintig jaar geleden had overgedaan. Op diens camping in Tellin, België, hebben ‘Jan en alleman’ met de DS rondgereden, schreef Sablerolle op Facebook met een gebbetje aan het adres van Jehee, en dat is de auto aan te zien.