Select your language

La Bombe Citroën 10/24

nr. 442 , oktober 2024 (foto © Koen van der Lee)

Als je dit nummer openslaat, valt weer eens goed op hoe de DS een brug slaat tussen vroeger en vandaag. In dir nummer een fotoverslag van het najaarsevenement in Ulft en de verslagen van de regios zijn getuigen van de DS in het heden. Actief, vol ornaat en aanwezig. Het artikel over het ontstaan van de DS als opvolger van de Traction Avant aan de hand van Rein Janssen en de fotos van HollanDSe Taferelen nemen ons mee naar vervlogen tijden, het verleden dus. De coverfotos van Koen van der Lee, deze keer geschoten bij de verborgen DS-voorraden van Citro-Classique in het oosten des lands zijn, net als het artikel over de herbouw van een prototype van een DS-Panhard verhalen die pendelen tussen verleden en heden. Ze laten zien dat heden en verleden niet zonder slag of stoot met elkaar verbonden zijn. Eigenlijk is die Twilight Zonehet meest spannend om te lezen. Lukt het om dat fantastische prototype van een Panhard 24 met DS-techniek na te bouwen? Wat gebeurt er met die schuren voor afgedankte maar goed bewaarde DS-overblijfselen?

Och, ze hebben allemaal wel wat

‘’Help! We hebben nog geen coverfoto voor het oktobernummer!’’, klonk het op de redactievergadering eind september. Zou de bron van garages met sleeping beautiesdan nu écht zijn opgedroogd? Fotograaf Koen van der Lee op zoek naar verborgen DS’en.

Met je Snoek naar De Snippert

Zoals jullie misschien wel weten is er een leuke traditie aan het ontstaan op ons boerenerf in de Achterhoek. Sinds wij daar in 2018 heen verhuisden vanuit Veenendaal, heb ik minder tijd en gelegenheid gehad om evenementen van de club te bezoeken. Ik heb daarom een concept bedacht waarin de club met evenementen naar mij komt. Een regio-verslag door Michiel Achterberg.

De reconstructie van Citroëns grootste gemiste kans: de DS-Panard 24 (1967)

Lang geleden in 1989, bezocht een afvaardiging van de Nederlandse Panhard-club Pantin bij Parijs, waar een wel heel bijzondere Panhard 24 geëxposeerd stond. Die bijzondere auto was opgedoken in de krochten van La Ferté-Vidame: eentje met een langere neus, dikkere banden en een DS onder het elegante plaatwerk.

Van Traction Avant naar de DS19, deel 3
Prelude naar de DS19 (1938-1955)

In dit derde artikel gaat Rein Janssen in op de jaren tijdens de productie van de Traction Avant. Kortom, de jaren die zouden leiden tot de opvolger ervan: de DS19. Het blijken bewogen jaren met baanbrekende uitvindingen door een bedrijf dat door de pers als Citroën, la maison du mystèrewordt betiteld. Jaren zijn het met ontelbare tests op circuits en op fabrieksmachines en met gecamoufleerde autos op de openbare weg. De pers schuwt geen enkel middel om het nieuwe mysterie te onthullen. De werksfeer bij Citroën is in deze periode gepassioneerd. De mensen die betrokken zijn bij de opvolger van de Traction Avant werken zo nodig dertig uur onafgebroken maar er zijn ook pressiegroepen, er wordt geruzied en men kiest partij. Zonder wrijving geen glans.

Loading…
Loading…

Bienvenue