Select your language

La Bombe Citroën 09/25

Nr. 451/september 2025, coverfoto © Koen van der Lee

Editorial

Het is eerste helft augustus als ik dit schrijf, voor velen nog net het staartje van de zomervakantie. Ik hoop dat jullie het allemaal fijn gehad hebben, met hopelijk veel nostalgisch kilometervreten. Wij hadden onze vakantie al vroeg deze zomer, twee weken Zuidwest-Frankrijk. Waar de waardering voor klassieke auto’s onverminderd hoog blijft en de tijd heeft stilgestaan voor wie graag goed kijkt. Het septembernummer is traditiegetrouw het eerste nummer na twee maanden zomerstop. En daarmee is het een soort prop die losschiet. Dus ook dit nummer is weer lekker dik om plaats te bieden aan alles wat we willen en moeten publiceren. Veel leesplezier en tot ziens op het najaarsevenement!

Kees-Jan Smit

‘Ik wil een man die krulletjes heeft en in een DS rijdt’

Camera, lenzen, videocamera, statief. Zorgvuldig pak in mijn tas in en laad ik mijn apparatuur weer in de auto. In de namiddag van 30 mei was ik voor een interieurfotografie-klus in het Ramplaankwartier te Haarlem. Nadat alle ruimtes op beeld waren gevangen was het tijd om mij naar het door vriendinlief bereide diner te spoeden. Ik draai de sleutel van mijn trouwe Berlingootje om en manoeuvreer haar de straat uit. Even verderop valt mijn oog op een gele DS Break. Die zou wel eens leuk op de cover van ons magazine kunnen staan.
Tekst & foto’s: Koen van der Lee

Citroën ID/DS Club Nederland introduceert clubtaxaties

Andere oldtimerverenigingen gingen ons al voor, en nu is ook de Citroën ID/DS Club Nederland klaar voor de volgende stap: clubtaxaties. De Volvo Klassieker Vereniging, de Mercedes-Benz Club Nederland en de MG Car Club Holland maken al jaren gebruik van deze vorm van taxatie. Hun rapporten worden erkend door de FEHAC. Dat geldt straks ook voor de onze. Wat houdt dat in? Simpel: leden kunnen hun auto laten taxeren door ervaren clubgenoten, zónder tussenkomst van een externe taxateur. Verzekeringstechnisch is deze clubtaxatie gelijkwaardig aan die van een externe professional, met als extra voordeel dat het nét iets gezelliger voelt.

Wars van tierelantijntjes

Het geheim van een goede tekst is hetzelfde als dat van een goed vormgegeven auto: geen nodeloze opsmuk. Vandaar de voorkeur van tekstschrijver en reclamemaker Frits Rijksbaron voor de modellen die Flaminio Bertoni en Robert Opron voor Citroën ontwierpen. Al sinds 1962 rijdt hij niet anders dan in een Traction Avant, een DS, een 2CV of een CX.
Tekst: Marcel ten Hooven, foto’s Bert Nienhuis en Roel Siebrand

Onverwacht afscheid van een trouwe metgezel

“Hij gaat toch wel remmen?!” dacht ik terwijl ik, stilstaand achter een auto in de achteruitkijkspiegel keek. Maar de vrachtauto remde niet. In een reflex nam ik de voet van de rem en zo werd ik als een biljartbal in de voorganger geduwd.
Tekst & foto’s: Ron Wehrens

Post uit het verleden
De Citroën DS en het nieuwe Nederland

Ter gelegenheid van het verschijnen van de vijftigste aflevering van HollanDSe Taferelen op de achterzijde van het clubblad, dit keer een uitgebreide editie met meer achtergrondinformatie en context over Nederlandse ansichtkaarten waarin de Citroën DS zich op dat moment bevindt. HollanDSe Taferelen zijn niet zomaar plaatjes. Het zijn vensters op de jaren zestig, waarin de DS stille getuige is van veranderend Nederland. Dat staat in schril contrast met wat er met DS-ansichtkaarten op sociale media gebeurt, waarmee platforms als Facebook dagelijks overspoeld worden, maar dan meestal zonder enige context of duiding. Reacties blijven meestal steken bij het raden van automodellen.
Tekst en ansichtkaartencollectie: Rob Hoen

Loading…
Loading…

Bienvenue