Select your language

La Bombe Citroën 06/24

Nr. 440 – juni 2024 (foto © Koen van de Lee)

De verwachtte leverdatum is deze keer iets later en staat gepland op 5 juni.

Editorial

De laatste tijd las ik een paar keer dat verkeersdeskundigen de ‘Dutch reach’ adviseren. Nog nooit had ik van dit ‘Hollandse bereik’ gehoord. Blijkbaar openen Nederlanders anders het portier van hun auto dan chauffeurs of bijrijders in andere landen. Wij nemen, volgens deskundigen dan, vanaf de bestuurdersplek met de linkerhand de deurgreep/armsteun vast en openen met de rechterhand het portier met de handle. Dat in plaats van met de linkerhand aan de deurhandle het portier te openen. Voordeel van dat Hollandse systeem is dat, omdat je met je rechterhand die deurhandle moet pakken, je lichaam en je hoofd dus naar links draait waardoor je veel eerder inhalende fietsers en voetgangers kunt waarnemen. Erover nagedacht heb ik eigenlijk nooit. Geleerd heb ik het zo ook niet. Ik weet wel dat de Citroën DS niet gemaakt is voor dit Hollands vernuft. Die fraai, maar vreemd gevormde binnengreep zit te ver naar voren om met rechts te bedienen. Ook de vorm is zo gemaakt dat je juist met een hand, je linker in het geval van de bestuurder de deur opent en sluit. We kunnen dus geen gehoor geven aan dat ongetwijfeld zinnige advies. Maar een beetje extra opletten, dat kunnen we zeker.

Ze hebben lange tijd buiten gestaan

De zoektocht naar schuurtjes met oude Citroëns wordt met de maand lastiger. Er zijn er anno 2024 niet zoveel meer als vroeger. Gelukkig leidt de ene fotosessie vaak weer tot een volgende locatie. Dit keer met dank aan Mark, van twee uitgaves geleden. Hij wist nog een mooi adresje in de provincie waar niks boven gaat. Dikgedrukt stond 8 mei in de agenda: Groningen!

Stillevens van bollen en toeters

Beeldend kunstenaar Jacquie Maria Wessels legde met haar analoge Hasselblad-camara kleine garages aan de rafelranden van de stad vast. Een beeld van een subcultuur die gedoemd is te verdwijnen.

DS Podcast
Aflevering 3: Collectioneurs van de Citroën DS

In de vierde aflevering van DS Podcast gaat Hans Groenhuijsen in gesprek met Marco Lagarde en Marten Boersma. Beide heren hebben iets met verzamelen van met name modellen en miniaturen. Marco heeft een unieke collectie DS trapauto’s en kermisauto’s. Marten is vooral van de DS miniaturen en is auteur van het boek Citroën DS in miniature (2015). Ze hebben nog twee overeenkomsten: het bezit van een bijzondere Citroën ID of DS. Marco heeft een zeldzame ID19 Normale en Marten heeft ooit de DS19 met chassisnummer 000032 in bezit gehad; een gedeeltelijk met de hand gebouwde preproductie DS19 uit oktober 1955. Zowel Marco als Marten zijn in de jaren tachtig en negentig redacteuren geweest van het clubblad.

De club slimmer maken
DS Ensemble

In het april-nummer van La Bombe Citroën is stilgestaan bij de ICT-ontwikkelingen om de club slimmer te maken. Daar is een aantal reacties op gekomen die we in het vervolgproces hebben meegenomen. Het Customer Relationship Management (CRM)-project komt in een nieuwe fase, vandaar een update.

Nog een bijzondere auto: NSU Ro80

Toen hij in 1977 zijn eerste DS kocht, had Ton Lohman als mogelijke andere keuze voor een auto de schitterende NSU Ro80 in zijn achterhoofd. Er zijn diverse overeenkomsten met de DS: ook bijzonder en aerodynamisch vormgegeven, opzienbarende techniek, voorwielaandrijving, voorzien van een halfautomaat, standaard stuurbekrachtiging, uiterst krachtige remmen (schijven rondom), zeer veel binnenruimte en ook deze auto zweeft over de weg, zij het zonder hydraulisch systeem.

Van Traction Avant naar de DS19 (deel 1)

Dit jaar jubileert de Citroën Traction Avant, de eerste in serie geproduceerde auto met voorwielaandrijving en een zelfdragende carrosserie. Tevens was zij de moeder van de Citroën DS19 en de dochter van de Citroën Rosalie (1932-1938). Op 3 mei 1934 is het precies negentig jaar geleden dat de Traction Avant in Frankrijk werd geïntroduceerd, drie weken later gevolgd door de lancering in Nederland. In een serie artikelen zal de komende nummers aandacht worden besteed aan deze auto en haar diverse modellen die qua innovatie konden wedijveren met de DS19. Eveneens zal uitvoerig worden ingegaan op alle ontwikkelingen vanaf 1938, die de opmaat zouden betekenen tot de DS19. Er zal worden afgesloten met een vergelijkende test tussen een late Traction Avant en een vroege DS19.

 

 

Loading…
Loading…

Bienvenue