Select your language

La Bombe Citroën 05/25

Nr. 449 – mei 2025
Coverfoto © Koen van der Lee

Editorial

Dat fotograaf Koen van der Lee onder maatschappij ontwrichtende omstandigheden zijn werk doet, bleek onlangs maar weer eens. Leo, de eigenaar van de mooie grasgroene DS die op de cover staat, ontving daags na de fotoshoot een gifgele prent in de bus. Fijn wel dat het bij een waarschuwing bleef. “De DS roept een variatie aan emoties op, van enthousiasme tot diepe naijver, waarbij het ambtelijk apparaat voor de kar wordt gespannen,” aldus Leo, die het hiermee prachtig relativeert. En nu ik u toch aan de lijn heb over de covers van dit jaar: ziet u het grotere plaatje al? Als redactie prijzen we ons rijk met de ingestuurde verhalen van leden. Er liggen mooie artikelen op de plank te wachten op publicatie. Plaatsgebrek is in dit geval onze vijand, maar weet dat we u niet zijn vergeten! In dit nummer hebben we in ieder geval weer een paar van die mooie verhalen van de plank kunnen halen.

Kees-Jan Smit

Niet aan de overstroming ten prooi gevallen

Het is woensdag 9 april als ik mijn tas inpak om op reis te gaan. Voor het meinummer mag ik een Zuid-Afrikaanse DS fotograferen. Ik kan maar beter haast maken; straks mis ik de boot bij Gibraltar nog en dan haal ik Kaapstad nooit voor het vallen van de avond! Gelukkig, de DS bleek mij al een stuk tegemoet gereden te zijn en ik kan  mijn zuidwaartse reis alweer besluiten als ik de afslag Voorhout tegemoet rijd.
Tekst & fotografie Koen van der Lee

Jaargenoten uit 1955: Ford Thunderbird

Halverwege de jaren vijftig waren Ford en Chevrolet grote rivalen. In alle marktsegmenten beconcurreerden de twee grootheden elkaar. Toen GM in januari ’53 met een tweezits sportwagen, de Corvette, verscheen, moest Ford natuurlijk onverdroten in de slag op dat terrein.
Tekst: Ton Lohman

Revolution im Autobau?

Rund siebzig Jahre sind vergangen, seitdem das erste Auto – die Teufelskutsche – über die Straßen rollte. Aus den unförmigen Wagen von einst sind unsere hochgezüchteten, PS-geladenen, schnittigen und fast mühelos zu bedienenden Autos von 1956 geworden, so volkomen, daß hier eine jahrzehntlange technische Entwicklung endgültig abgeschlossen zu sein schien. Aber da stellte Frankreich den Citroën DS19 vor – und das wort von der “Revolution im Autobau” ging durch die Welt. Met deze tekst opent een artikel over de Citroën DS19. Een artikel uit een Duits magazine van mei 1956. Het formaat is A5. Tekst & archiefmateriaal: Bas van Weert

70 jaar DS publiciteit: Zegevierend

Wat ging vooraf? Claude Puech onderging de laatste voorbereidingen voor de introductie van de DS19 met gemengde gevoelens. Het haakte te weinig in op de sensationele gebeurtenis die de autowereld te wachten stond. Puech nam zich voor het publiciteitsmateriaal op andere leest te gaan schoeien. Met de Triennale werd in 1957 het design van de DS geëerd.
Tekst & archiefmateriaal: Chris Bronkhorst

Schaal 1 op 9,28

Er zijn veel grotere verzamelaars van DS-modellen dan ik, maar dit verhaal wil ik u toch niet onthouden. De (toen) in Portugal wonende Jorge Freitas maakte al modelauto’s van de duurdere merken zoals Bugatti, Ferrari et cetera.
Tekst & foto’s: Bert Blacquière

Sleeping Beauties

Het zijn de ‘trouvailles’ die na 30 jaar nog altijd in je gedachten zijn blijven hangen. De bekende ‘sleeping beauties’. Zo ook deze witte ID19B uit 1968.
Tekst & foto’s: Robert Boeren

 

Loading…
Loading…

Bienvenue