Nr. 446 – februari 2025
Coverfoto © Koen van der Lee
Editorial
De winter is een bijzondere tijd. Korte dagen en weinig oldtimers op de weg. Ik ben daar zelf ook debet aan… mijn Citroën staat tot eind maart in een grote afgesloten oldtimerstalling in Aalsmeer. Mijn andere klassieker (een oerPanda, zo’n vierkante waarmee je volgens de reclame iedereen uitlacht) heeft op slinkse wijze een lange logeerpartij in de showroom van de plaatselijke Fiat-dealer geregeld. Eigenlijk leuker, want zo kan iedereen er van genieten en blijft de hobby zichtbaar en levend. Net zoals de auto’s van onze coverstory. Hulde aan de eigenaars die niet bang zijn voor een spatje regen op hun wagens. En toch zien de DS’en van zowel het januari- als februarinummer eruit om door een ringetje te halen. Prachtig!
Om de lange winter wat in te korten kijken we in deze La Bombe Citroën in het hoofd van Claude Puech en schuiven we aan in een lekkere zomerse file. En om dan toch weer te landen in het juiste seizoen duiken we met onze neus in het royale leer van een bijzondere Cabriolet Usine met zeldzaam optioneel winterpakket.
Enne… voorjaar is het voor je ’t weet: automuseum Metropole in Druten is op 13 april de bestemming.
Kees-Jan Smit
DS Podcast
Aflevering 15: design en comfort… comfort en design
In de 15e editie van DS Podcast gaat Hans Groenhuijsen in gesprek met Paul Cornips en Ad van Andel. Twee mannen met niet alleen een DS-historie, ook de Citroën CX speelt een grote rol in hun klassiekerleven. Wat dat betreft hebben beide heren maar twee kernwoorden nodig om het rijden in een DS en CX te omschrijven: design en comfort. Of was het comfort en design?
Tekst Rob Hoen
Het geheim van een goed huwelijk? Een DS21 Usine!
De auto’s van Henri Chapron zullen voor de meeste DS-rijders zijn omgeven met een aureool van onbereikbare schoonheid. Dat geldt niet alleen voor de auto’s die hij zelf fabriceerde en verkocht maar ook voor de cabriolets die hij fabriceerde en daarna verkocht via Citroën: de Décapotable Usine. Vanaf 1958 verzaagde Chapron in zijn fabriek te Levallois complete DS’en tot cabrio’s. Uiteindelijk was Citroën bereid hem alleen de chassis te verschaffen die hij vanaf 1961 tot de Usine (volgens de specificaties van Citroën!) zou ombouwen. Voor dit verhaal reisde ik naar Noordwijk om een wel heel bijzondere Canadese uitvoering van deze auto te bekijken.
Tekst: Rein Janssen
L’embouteillage de Lapalisse
Donderdagochtend 10 oktober. Samen met Wilfried Wolterink vertrek ik vanuit Amersfoort naar Lapalisse. Wilfried en ik kennen elkaar al 50 jaar van de lerarenopleiding in Nijmegen. Toevallig hebben we allebei een DS, maar misschien is dat ook weer niet toevallig. De één steekt de ander aan met het DS-virus. Het kan zeer besmettelijk zijn. Die dag hebben we 850 km voor de boeg om deel te nemen aan l’Embouteillage de Lapalisse. Het evenement dat op zaterdag 12 oktober oude tijden zal laten herleven.
Tekst & foto’s: Wim van Rij
70 jaar DS
Stress op 5 oktober 1955
Op 6 oktober 1955 werd hals over kop de nieuwe grote Citroën, de opvolger van de beruchte Traction Avant geïntroduceerd. De Citroën DS19. Op alle fronten vooruitstrevend, gebruikmakend van een hydraulische installatie om het rijden te vergemakkelijken: lichter sturen, harder remmen, makkelijker (halfautomatisch) schakelen en tot slot een zeer comfortabel afgeveerde carrosserie.
Tekst: Chris Bronkhorst