Select your language

La Bombe Citroën 02/25

Nr. 446 – februari 2025
Coverfoto © Koen van der Lee

Editorial

De winter is een bijzondere tijd. Korte dagen en weinig oldtimers op de weg. Ik ben daar zelf ook debet aan… mijn Citroën staat tot eind maart in een grote afgesloten oldtimerstalling in Aalsmeer. Mijn andere klassieker (een oerPanda, zon vierkante waarmee je volgens de reclame iedereen uitlacht) heeft op slinkse wijze een lange logeerpartij in de showroom van de plaatselijke Fiat-dealer geregeld. Eigenlijk leuker, want zo kan iedereen er van genieten en blijft de hobby zichtbaar en levend. Net zoals de autos van onze coverstory. Hulde aan de eigenaars die niet bang zijn voor een spatje regen op hun wagens. En toch zien de DSen van zowel het januari- als februarinummer eruit om door een ringetje te halen. Prachtig!
Om de lange winter wat in te korten kijken we in deze La Bombe Citroën in het hoofd van Claude Puech en schuiven we aan in een lekkere zomerse file. En om dan toch weer te landen in het juiste seizoen duiken we met onze neus in het royale leer van een bijzondere Cabriolet Usine met zeldzaam optioneel winterpakket.
Enne… voorjaar is het voor je t weet: automuseum Metropole in Druten is op 13 april de bestemming.

Kees-Jan Smit

DS Podcast
Aflevering 15: design en comfort… comfort en design

In de 15e editie van DS Podcast gaat Hans Groenhuijsen in gesprek met Paul Cornips en Ad van Andel. Twee mannen met niet alleen een DS-historie, ook de Citroën CX speelt een grote rol in hun klassiekerleven. Wat dat betreft hebben beide heren maar twee kernwoorden nodig om het rijden in een DS en CX te omschrijven: design en comfort. Of was het comfort en design?
Tekst Rob Hoen

Het geheim van een goed huwelijk? Een DS21 Usine!

De autos van Henri Chapron zullen voor de meeste DS-rijders zijn omgeven met een aureool van onbereikbare schoonheid. Dat geldt niet alleen voor de autos die hij zelf fabriceerde en verkocht maar ook voor de cabriolets die hij fabriceerde en daarna verkocht via Citroën: de Décapotable Usine. Vanaf 1958 verzaagde Chapron in zijn fabriek te Levallois complete DSen tot cabrios. Uiteindelijk was Citroën bereid hem alleen de chassis te verschaffen die hij vanaf 1961 tot de Usine (volgens de specificaties van Citroën!) zou ombouwen. Voor dit verhaal reisde ik naar Noordwijk om een wel heel bijzondere Canadese uitvoering van deze auto te bekijken.
Tekst: Rein Janssen

Lembouteillage de Lapalisse

Donderdagochtend 10 oktober. Samen met Wilfried Wolterink vertrek ik vanuit Amersfoort naar Lapalisse. Wilfried en ik kennen elkaar al 50 jaar van de lerarenopleiding in Nijmegen. Toevallig hebben we allebei een DS, maar misschien is dat ook weer niet toevallig. De één steekt de ander aan met het DS-virus. Het kan zeer besmettelijk zijn. Die dag hebben we 850 km voor de boeg om deel te nemen aan lEmbouteillage de Lapalisse. Het evenement dat op zaterdag 12 oktober oude tijden zal laten herleven.
Tekst & fotos: Wim van Rij

70 jaar DS
Stress op 5 oktober 1955

Op 6 oktober 1955 werd hals over kop de nieuwe grote Citroën, de opvolger van de beruchte Traction Avant geïntroduceerd. De Citroën DS19. Op alle fronten vooruitstrevend, gebruikmakend van een hydraulische installatie om het rijden te vergemakkelijken: lichter sturen, harder remmen, makkelijker (halfautomatisch) schakelen en tot slot een zeer comfortabel afgeveerde carrosserie.
Tekst: Chris Bronkhorst

 

Loading…
Loading…

Bienvenue