Nr. 426 februari 2023
Op het moment dat ik deze edito schrijf, is het net gestopt met regenen. Heel januari is verregend. Ondanks de droevige aanblik had het dagenlange regenweer twee grote voordelen: één, de grondwaterstand is weer op peil. Na de droogte van 2022 leek dat niet meer te kunnen gebeuren. Wel dus. Goed voor de natuur en een vruchtbare bodem. En twee, we hebben zowat de hele herfst en ongeveer de hele winter DS kunnen rijden. Tijdens de feestdagen, in de kerstvakantie, de eerste helft van januari DS-rijden alsof het zomer was. Gelukkig staan de meeste DS’en en klassiekers van andere types en merken in de winter in opslag. Daardoor komt vrijwel niemand in de verleiding om tijdens de gure maanden rond te gaan rijden. Ook de hoge brandstofprijzen zorgen ervoor dat je het even niet in je hoofd haalt om de tank vol te gooien voor een ritje. Omdat veel rijden met onze oude karren de extremere weersituaties juist aanwakkert, zet ik mijn DS beperkt in de laatste jaren. Ook tijdens warme winterdagen zijn het juist de genietmomentjes achter het éénspakig stuurwiel die het leven in de winter wat draaglijker maken. Om de waarschijnlijk gure februarimaand door te komen, presenteert de redactie jullie de clubwinkelier als covermodel, lezen jullie alles over de zeldzame combinatie Break en halfautomaat en duiken we in de techniek van de hogedrukpomp.
Interview van de maand: Jan-Willem Frederikze
Iedere dinsdag rond half acht draait clubwinkelbeheerder Jan-Willem Frederikze de toegangsdeur van de zolderruimte boven het magazijn in Tull en ‘t Waal open. Hij knipt het licht aan, legt z’n spullen op een klein gammel tafeltje met een bruin formica blad. De clubwinkel is zijn domein. De grote wand vol met La Bombe’s van alle jaargangen valt natuurlijk als eerste in het oog. Verderop staan dozen en schappen vol boeken, miniaturen en werkplaatshandboeken. Jan-Willem verzendt wekelijks de bestellingen die leden via de website plaatsen: “Ik blijf me verbazen over het feit dat de bestellingen telkens anders zijn. Er is geen peil op te trekken.”
Lekkage hogedrukpomp
Na de derde hogedrukpomp, die allemaal lekkages vertoonden langs de poelie-as terwijl de pompen verder in een functionele staat verkeerden, heeft Leo de Vries een aanpassing aan de pomp doorgevoerd om de lekkage van hydrauliekolie te verhelpen.
Een ID21 Break met halfautomaat?
Wie helpt Joris aan meer informatie over de Break met hydraulische halfautomaat?
Een herenknuffel bij de ID Breaks
Op bezoek bij Tony zag Daniël Querido dat de twee ID Breaks die hij ooit verkocht aan deze Italiaanse verzamelaar in goede handen waren gekomen.