Januari 2024 – nr. 435
Editorial: witte rook
Schrik niet bij het lezen van de titel van dit eerste editorial van 2024… De koppakking ligt er niet uit en ook vuurwerkdampen zullen snel opgelost en verdwenen zijn. Nee, we hebben een nieuwe voorzitter. En daarmee mag de club zichzelf feliciteren. Tijdens de ledenvergadering van afgelopen 2 december kozen de aanwezige leden Gerrit van Hofwegen als hun, of liever gezegd, onze nieuwe voorzitter. Het is nodig dat de DS-club een kartrekker heeft en fijn dat Gerrit van Hofwegen dit voor ons en met ons gaat doen. Succes Gerrit! Het nieuwe jaar ligt voor ons. We zijn benieuwd wat we allemaal met of door onze oude Snoeken gaan meemaken in 2024. De club-agenda loopt al aardig vol.
Bij een nieuw jaar hoort een nieuwe coverserie van Koen van der Lee. Deze voorkant laat een prachtig zoekplaatje zien en vertelt het bijbehorende verhaal. Ook lees je verderop hoe de ledenvergadering is verlopen, gaan we dieper in op alternatieven voor de rode vloeistof die onze oudjes op de been houdt en zie je wat een DS van duizend franc waard is. Namens de redactie wens ik je een super 2024 toe!
Gerald Willemsen
Onderhoudsboekje bijgewerkt
Het is 2 december, koud, vochtig en klam. Kortom, het is echt winter. De parkeerplaats van De Biltsche Hoek staat vol, dus dat belooft gezellige drukte op de ALV. Eltine Kampen en Rolph van de Burgt – Fritschy beschrijven hoe de vergadering verliep.
Rollend schroot
De eerste weeën van de middagspits maken zich al kenbaar, als ik vanaf de A10 de N247 op draai. Die weg volg ik niet lang. Na iets meer dan één kilometer mag ik van de navigatie alweer een zijweg betreden. De drukte van de stad verstilt als ik een boerenerf op rijd, net buiten Zunderdorp. Een in het gras geparkeerde Citroën DS vertelt me dat ik op de juiste plek ben. Een artikel van coverfotograaf Koen van der Lee.
Rijden in een DS met rode vloeistof
Voor veel DS- en ID-eigenaren is LHS2 een nachtmerrie. Garagehouders die er niet aan willen werken, onderdelen die moeilijk te krijgen zijn, bij de kleinste vloeistoflekkage problemen met de lak. Veel eigenaren zijn geneigd er voor weg te lopen. Maar wat een genot is het om te rijden in een geheel originele DS of ID met de drie maal gelagerde motor, eerste of tweede neus en het originele hydraulische systeem, zoals Citroën het bedoeld had.