
Aanleiding is een overzicht in AutoWeek Classics van auto’s die in 1973 op kenteken zijn gezet. De auto’s uit dat jaar worden vanaf dit jaar vrijgesteld van apk-keuring, ze worden immers 50 jaar oud. Dat is op zich een leuk weetje maar het wordt nog interessanter. Vandaag de dag staan meer Citroëns uit dat bouwjaar op Nederlands kenteken, dan de destijds veel beter verkopende Opels en Volkswagens. Van het jaar 1973 staan in Nederland nog 228 Citroëns op kenteken; Volkswagen scoort met 227 net lager dan ons merk. Maar Opel – toch een van de best verkopende merken in de jaren zeventig – scoort een stuk slechter met slechts 84 auto’s. Bedenk daarbij ook nog eens dat Citroëns in die jaren zeer roestgevoelig waren. Citroën mag zich dus verheugen in een onevenredig grote schare aan merkliefhebbers die zorgvuldig met hun auto omgaan. Jammer is dat Stellantis dat niet meer belangrijk vindt. Stellantis N.V. is een in Nederland gevestigde Frans-Italiaans-Amerikaanse multinationale autofabrikant. Stellantis is in 2021 ontstaan als een fusie tussen FCA en PSA. (onder deze laatste valt Citroën), resulterend in een bedrijf met veertien automerken. Stellantis hecht weinig waarde aan Citroëns als rijdend erfgoed.
Er is een tweede reden waarom het overzicht in AutoWeek interessant is. Want de eigenaren van deze auto’s worden gefeliciteerd met het feit dat hun auto niet meer apk-gekeurd hoeft te zijn. Dat is een leuke twist aan het artikel. Maar het vervallen van de apk-plicht heeft ook consequenties.
Uiteindelijk is het doel van de apk-keuring om auto’s op hun verkeersveiligheid te beoordelen en dat is niet anders als je in een 50+ oude auto rijdt. Veiligheid voor de bestuurder, 
Als bestuur vinden we dit een belangrijk initiatief dat we van harte ondersteunen. In de loop van dit jaar ontvangen jullie meer informatie over de Vrijwillige Klassieker Inspectie. In elk geval is de krul weer terug, weet je nog?
Corstiaan Sonneveld, voorzitter









