Dit probleem komt vaker voor en vrijwel altijd is de kwaliteit van de de seal de oorzaak.
Sinds een aantal jaren zijn er dubieuze soorten in omloop.
De zwarte seals zijn berucht en van de witte bestaat een uitvoering met een enkele ijzeren omwinding, deze moet je beslist ook niet hebben.
De goede zijn meestal de witte met meerdere omwindingen (een veer), zoals origineel, maar helaas zijn deze ook niet altijd betrouwbaar.
Toch zijn dit de enige die je moet gebruiken en om te voorkomen dat ze loskomen zijn er verschillende mogelijkheden.
Je kunt de klepseal lijmen op de klepgeleider met een hybride lijm van loctite, die olie- en hitte bestendig is. Belangrijk is wel dat eea héél goed ontvet is en dat de seal kurkdroog over de steel wordt gemonteerd. Wat helpt is de klepgeleider op te ruwen door er een scherp randje aan te maken (weerhaakje).
Je kunt als de kop gedemonteerd is nieuwe klepgeleiders laten monteren. Het revisiebedrijf waar de DS-club al jaren nauw mee samenwerkt, Bert Hijnekamp in Wageningen (HRW), monteert standaard nieuwe klepgeleiders voorzien van een speciale rand omdat ze beducht zijn voor de ellende van loskomende klepseals.
Het magazijn van de club verkoopt uiteraard alleen het model waarbij de kans op geen pech het grootst is.
Technische Commissie ID/DS-club, /Albert-Jan