Home › Forums › Technisch Forum › Hydraulica, veersysteem › Hoogteregelaar reviseren
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 1 maand geleden door Anoniem.
-
AuteurBerichten
-
16 september 2015 om 19:28 #4272AnoniemInactief
Mijn hoogteregelaar lekt. Ik ga ervan uit dat één van de membramen stuk is. Nu is het natuurlijk eenvoudig om een nieuwe hoogteregelaar te kopen en deze te plaatsen. Ik wilde echter de membramen en de hoesjes vervangen. Het is leuker en geeft meer voldoening en is bovendien goedkoper. Wie kan me helpen aan een beschrijving. Met name hoe ik de membramen eraf krijg want die lijken wel vastgeplakt of ingeklemd tussen twee ijzeren delen.
Paul de Nijs
17 september 2015 om 10:17 #4284A.J.P. BULDERDeelnemerHet antwoord is simpel: Reparatie Handboek deel III (revisies). Handeling D.433-3 om precies te zijn. Met foto’s, tekeningen en tekst wordt het duidelijk gemaakt.
Hoezen er afhalen, de stalen ringen om de membranen, zonder ze te vervormen, er af schuiven en het feest kan beginnen.
Door het vervangen van de membranen los je de externe lekkage op.
Interne lekkages worden bestreden door een nieuwe plunjer (regelas) pas te maken in het huis. Bij de gereviseerde hoogteregelaars die het clubmagazijn verkoopt is dit ook gebeurd, ze onderscheiden zich daarmee in kwaliteit en in prijs.Wil je meer weten over de werking van hydraulische organen en van het hydraulisch systeem?
In november wordt in het clubgebouw weer de vermaarde hydraulique cursus van Herman Huis in’t Veld gepresenteerd.
Voor info, zie de LBC of de clubsite.17 september 2015 om 11:29 #4287AnoniemInactiefDe 2-daagse cursus van Herman Huis in ‘t Veld en Joris Mulder is op zaterdag 14 en 21 november, zie onder Agenda.
18 september 2015 om 22:04 #4343J.P. FUKKINKDeelnemerDe cursus hydraulique is een leerzame cursus. Je doet veel ervaring op door de uitleg en de live-show van de werking van de apparaten tijdens de cursus.
Ondanks dat het leerzaam is om een en ander zelf te reviseren ga ik, sinds mijn laatste restauraties, voor gereviseerd. Ik weet dan zeker dat het niet alleen een kwestie is van vervangen van de losse delen, maar ook dat plunjers en cilinders keurig passend zijn gemaakt en langer mee zullen gaan dan origineel.
Kortom: succes met de uitdagingen 🙂
22 september 2015 om 15:34 #4388AnoniemInactiefHoi.
Dank voor je reactie. Ik had het handboel er op nageslagen, maar kon daar niet uit opmaken op welke manier het membraam kan worden verwijderd. Een bevriende citroen dealer heeft me inmiddels laten zien hoe de metalen ring er af gaat. Deze kon ik er vervolgens met een kleine schroevendraaier er af wippen.Groet.
Paul22 september 2015 om 15:35 #4389AnoniemInactiefHans Peter,
Ik heb die cursus gevolgd. Herman gaf aan dat er aan een hoogteregelaar eigenlijk niets stuk kan gaan. Vandaar mijn wens om het membraam te vervangen.
Groet.
Paul
12 oktober 2015 om 11:31 #4868AnoniemInactiefHoi allen,
Ik heb het probleem inmiddels opgelost. Met de hoogteregelaar was niets mis. De reden waarom hij toch lekte was dat de lekleiding geheel verstopt was. Daardoor kon de overtollige hydraulische olie niet worden afgevoerd en dan ontstaat er druk op het membraam. Uiteindelijk wordt de olie dan langs het membraam gedrukt. Ik heb de lekleiding losgehaald en van achter naar voren geïnspecteerd. De lekleiding is kennelijk tijdens het laswerk geraakt en dichtgesmolten. Nadat ik hem open heb geknipt heb ik hem doorgeblazen met perslucht. Dit ook gedaan met het stuk naar het olievat. Vervolgens met een reparatiestuk de delen weer aan elkaar gemaakt en voilá. Het werkt weer.
Groet.
Paul
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.