Home › Forums › Algemeen Forum › Overig › Caravan spiegels
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 7 maanden geleden door B.J. OUDE ELBERINK.
-
AuteurBerichten
-
4 maart 2023 om 20:26 #28333ThoreDeelnemer
Vrienden,
Hoe hebben jullie caravanspiegels opgelost? Er zijn van die spiegels die je op het voorspatbord klemt, maar past dat op een DS/ID? Ik ben benieuwd naar jullie oplossingen, zodat ik weet wat ik kan aanschaffen.
Bij voorbaat hartelijk dank!
Thore
6 maart 2023 om 20:45 #28347B. WIELENGADeelnemerHallo,
Ik had deze op m’n deuren : solide, geen trillen, ramen kunnen open.
https://www.caravansplus.com.au/ora-torino-towing-mirror-door-mounted-single-p-10679.html
Groet,
Johan18 maart 2023 om 17:58 #28455J.J. TEN DAMMEDeelnemerIk heb inderdaad spiegels die op het spatbord cq wielkast worden gemonteerd en dat bevalt goed. Ik heb wel om de lak te beschermen extra rubbers van een binnenband die ik gebruik.
22 maart 2023 om 19:51 #28491ThoreDeelnemerDank voor jullie reacties!
3 april 2023 om 20:52 #28670F.J.B. WENNEKESDeelnemerIk heb van alles geprobeerd. Spatbordspiegels en kleine opzetspiegels op de bestaande spiegels. Allemaal zonder succes.
Want bij een snelheid van 100km of hoger begint alles te trillen en wiebelen en zie je nauwelijks iets.
Uiteindelijk was de oplossing om van 2 sets oude spiegels één set caravan spiegels te maken. Van de ene spiegel de poot doorslijpen vlak achter het kniegewricht. vd andere spiegel de poot door snijden vlak achter het kogelgewricht achter het glas en de twee delen aan elkaar lassen.
Vervolgens nieuw glas met nieuwe spiegelrandjes en je hebt trillingsvrije spiegels.
Nieuw glas met rubber randje is is los te koop.
Spiegel heeft twee zijden.
Breedbeeld en vergrotend.
Voor de caravan spiegels heb ik de breedbeeld zijde gekozen.
Voor m’n dagelijkse spiegels de vergrotende versie.
Het lassen vd zamac pootjes lukt wanneer de methode van aluminium lassen wordt gehanteerd.stuur maar een bericht voor fotos.
Met ghroet,
Frank
20 april 2023 om 18:00 #28888ThoreDeelnemerBeste Frank,
Dank voor je reactie. Dat de spiegels gaan trillen boven de 100 km/u zou niet zo’n probleem moeten zijn als je toch maar maximaal 80 mag met aanhanger, toch (in ieder geval met mijn 50 jaar oude caravan)? Toch ben ik wel geinteresseerd in die foto’s van jouw oplossing. Kun je ze hier in forum plaatsen? Je kunt files uploaden (max 512 kB weliswaar) en wellicht zijn er ook anderen benieuwd naar deze manier. Ergens iets laten lassen is voor mij geen probleem.
Alvast bedankt!
Groeten,
Thore
22 april 2023 om 18:51 #28894B.J. OUDE ELBERINKDeelnemerBeste Thore,
Ik heb een aantal opties geprobeerd. Eerst een set spiegels die op de originele spiegels klemmen, uit de jaren zeventig, dus helemaal period correct. Compleet falen, de originele spiegel kun je niet meer gebruiken omdat het aan de voorkant eroverheen zit geklemd, het uitstekende spiegeltje was echt veel te klein, en omdat het verder uit stak werd het moment op de arm zo groot dat beide spiegels naar binnen klapten als ik boven de 40 km/u kwam.
Daarna heb ik een set uitschuifspiegels gekocht die of op de plek van de gewone spiegels komen, maar dan wel met 2 schroeven, dus niet uitwisselbaar. Of ze worden op beugels gemonteerd, die tussen spatbord en motorkap door steken. Uiteindelijk best een gedoe, oppassen met krassen op de lak, bovendien zit je met extra spiegels die je elke keer moet losschroeven.
Uiteindelijk heb ik goede ervaringen met spatbordspiegels. Klemmen op 3 punten, 2x tussen spatbord en motorkap en 1x aan de wielrand van het spatbord op het bovenste punt. Ze zijn vrij stabiel en lekker groot. Bijkomend voordeel is dat je door die grote spiegels voor je niet zo snel vergeet dat je nog wat meesleurt, dus bochten neem je automatisch met wat meer beleid. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.