La Bombe Citroën 400 – juli 2020

Halverwege deze maand verschijnt een extra, dubbeldik jubileumnummer van La Bombe Citroën. Binnenkort op de deurmat bij de leden!

Edito

Met gepaste trots presenteren wij u la Bombe’s nummer 400. Op zich is 400 geen magisch getal, of jubileumnummer maar het zijn toch wel heel veel uitgaves van ons lijfblad la Bombe Citroën. Het tijdstip van verschijnen, zo begin juli zal ook voor veel lezers een verrassing zijn. Sinds jaar en dag maken we tien uitgaves per jaar, die iedere maand op de mat vallen behalve in de vakantiemaanden juli en augustus. De Citroën ID/DS-club heeft in het coronajaar zowat alle ritten, evenementen en andere bijeenkomsten moeten afgelasten. Als troost voor dat gemis is de redactie driftig aan de slag gegaan met het schrijven van een extra zomernummer. Nummer 400 is daarnaast ook lekker dik met achtergrondartikelen, fraaie foto’s, interviews en technische diepgang.

A living object

Op de vraag wat een Citroën ID of DS anders maakt dan andere auto’s, haalt Chris Bronkhorst een Brit aan die ooit na een rit in een ‘Snoek’ zei: “This is not a car, this is a living object.” Die uitspraak is ook als metafoor voor de manier Bronkhorst zijn ID onderhoudt zo gek nog niet.

Getuige DS (deel 9)
Jayne Mansfield: blond, platinablond

Het is mei 1958. De actrice en seksbom Jayne Mansfield (1933-1967) stapt uit een zwarte Citroën DS19. Ze is op weg naar de gala-avond van het 11e Filmfestival van Cannes. Alle blikken zijn op haar gericht. Een mooiere metafoor heeft de organisatie van het filmfestival niet kunnen bedenken: een filmdiva in een Déèsse. Haar kersverse tweede echtgenoot Miklós ‘Mickey’ Hargitay reikt zijn hand uit. Ze is in verwachting, al weet ze dat op het moment van de foto nog niet. Jayne Mansfield is blond, platinablond. Blondines in de wereld van de cinema zijn dom, sexy, onschuldig, manipulatief en gevaarlijk. Eigenlijk alles, behalve gewoon blond. Jayne Mansfield is een actrice uit de glamourwereld van Hollywood; het archetype van het domme blondje met de daarbij behorende seksuele connotatie. Ze is geeneens een echte blondine, maar een brunette. Met haar zandloperfiguur en weelderige decolletés is ze meer sekssymbool dan actrice. En dan nog een met exhibitionistische trekjes. De Côte d’Azur van 1958 is heel even Hollywood Boulevard. Jayne Mansfield eist haar hoofdrol op dat jaar in Cannes. Overal waar een camera is, daar is Jayne.

Nummer 400

Bij een jubileum kijk je vaak terug. Dat is precies wat we hebben gedaan voor dit jubileumnummer. We hebben in het archief gezocht naar nummer 100, 200 en 300.

Op de achterbank: fotograaf Erik Buis

‘Ik zet een raamwerk neer waarin toeval de jus is’ Iedereen van ons kent de foto’s van Erik Buis. Niet alleen omdat ze elke maand op de cover van la Bombe Citroën staan, maar ook omdat ze niet normaal zijn. DS’en in volle vaart, vanuit een bijzonder perspectief of onscherp. Bij gebrek aan een statutaire achterbank kiezen we een oervorm van zitten om eens lekker te bomen over kijken naar Snoeken.

Richard Langelaar en Arie Haanepen: op zoek naar wat wél kan

“Als ik met een schuin oog naar de agenda kijk, hoeven we ons niet te vervelen dit jaar”, staat in het redactioneel van het januarinummer. Op 29 februari bestel ik online mijn kaartje voor Citro-Classica op 19 en 20 september: nazomeren in een Franse sfeer, samen met andere Citroën-liefhebbers. Dan begint vanaf 12 maart de lockdown: lezingen, sleuteldagen en kampeerweekends zijn niet meer mogelijk en de ene na de andere bijeenkomst sneuvelt: het voorjaarsevenement in Delden in april, CitroExpo in mei. En al is de evenementstop vooralsnog tot 1 september, ook het najaarsevenement op 6 september in Delta Park Neeltje Jans schuift alvast naar volgend jaar. Half mei spreek ik de Citro-Classica organisatoren. Volgen zij de trend van uitstellen?

Il est mort (deel1): de versnellingsbak

De versnellingsbak in een oldtimer kan afbreuk doen aan het rijplezier wanneer bij het schakelen de tanden knarsen of wanneer de bak zingt of jankt. Eigenlijk zijn er dan drie opties: ermee leren leven, een andere gebruikte versnellingsbak plaatsen of de versnellingsbak (laten) repareren.

Citroën cabriolet

Na het jaar dat ‘ons’ merk Citroën het honderdjarig bestaan viert, gaan we nog een keer voor een bijzondere vergelijking. Wat te denken van twee cabriolet ’s, eentje van voor de Tweede Wereldoorlog en eentje van flink daarna. Een DS naast een Traction Avant. De aanschafprijs van beide auto’s is gezien door de oogwimpers bijna hetzelfde. Is het plezier dat ook?

FotoSouvenirs: La Tremblade 1959

Een pleintje in een klein stadje met een ingekleurd straatbeeld van het alledaagse leven in de jaren vijftig. Het lijkt wel een filmset van een klassieke western, die begint met de traditionele scène op het dorpsplein. De paarden staan gestald langs de stoep, het publiek loopt over straat of zit in de saloon, vlak voordat outlaws de dorpsrust gaan verstoren. ‘Action!’, roept de regisseur. Maar de huizen zijn niet van hout, maar van Franse bakstenen; het is niet Lawless Town, maar La Tremblade. Bekend om zijn surfers, oesters en oude monumentale houten oesterkeetjes. Op de ansichtkaart passeert een zwarte Citroën DS19 een oesterkraam op de Place Gambetta.

Le DS Mango: kleur ontkennen

La Bombe Citroën-redacteur Marcel ten Hooven wilde zijn DSuper in een andere kleur laten spuiten. Dat werd wikken en wegen, maar stilletjes wist hij al hoe de keuze zou uitvallen sinds hij op CitroMobile een DS uit Berlijn had gespot.

Column Rolph: Break de dag
Ge-Break-ig

Wat heb ik de afgelopen maand nou zo’n beetje gedaan met mijn DS? Bar weinig. Het meest van de tijd stond ze stil. Daardoor is het lastig om een verhaal te vertellen over mijn belevenissen van de afgelopen periode. Het is ook niet zo dat ik helemaal niks aan de DS heb gedaan. Bij ge-Break aan andere verhalen wil ik jullie vertellen over een testtraject van een nieuwe ontstekingsmodule.

Citroën & Stadionplein

Naast het, als DS-rijder, lezen van la Bombe Citroën, lees ik werkgerelateerde vakbladen. Zo ook de Bouwwereld van mei 2019. Hierin staat de beschrijving van de transformatie van de Citroën Noordgarage in Amsterdam naar een modern kantoorgebouw. Nu ben ik niet de persoon die vaak in Amsterdam komt, laat staan het Stadionplein bezoekt, maar als DS-rijder en bouwkundige werd ik toch nieuwsgierig naar de geschiedenis van het gebouw en de relatie van Citroën en het Stadionplein in Amsterdam. De zoektocht naar informatie over de historie het gebouw leidde me onder andere ook naar het Citroën-forum. Op het forum werd op 29 juni 2011 een eerste post geplaatst over de bijeenkomst op het Stadionplein ter ere van 80 jaar Citroën aan het Stadionplein in Amsterdam. Dat de ontwikkelingen omtrent de gebouwen de ‘Citroënnisten’ bezighield blijkt wel uit het feit dat er tot aan 20 oktober 2019 gepost werd.

Een *gouden* misgreep

Als 13 jarige verslond ik het verhaal over de aanslag op Charles de Gaulle. Het werd uitvoerig in de kranten werd beschreven en met name de rol van de DS19 werd geprezen met foto’s en al. Nog geen weet hebbende van provo besloot ik in mijn jeugdige onschuld dat ik zo’n Citroën DS wilde. Mijn ouwelui hadden een Daf, een Daffodil. Sorry, maar ik zag de Daf nog niet als staatswagen met de Gaulle daarin met open dak, staande door Parijs rijden. Maar goed, een Citroën DS dat was natuurlijk een onbereikbare jongensdroom die bovendien een smak geld kostte.