Tekst Leo Brom
Foto’s RDW

Voor Nederland, voor de Citroën ID/DS Club en met name voor Jef Maurer uit Geleen is 16 Juli 1985 een bijzondere dag. Dank zij een initiatief van de Heer Baak van de voorlichting Rijksdienst voor het Wegverkeer en Hans Scheffers, destijds regiocoördinator in Den Haag moet de eerste keuring een leuke promotie voor de club worden. In de media wordt uitgebreid verslag gedaan van deze unieke gebeurtenis.

Jef Maurer is een bevlogen DS-liefhebber. Wat heet… Buiten zijn kennis op het gebied van de DS’en ook een beetje over het merk Peugeot, maar dat wordt hem vergeven- is hij ook een fervent sleutelaar. De nodige kennis over demonteren, schoonmaken, lassen en weer opbouwen werd hem bijgebracht door Joost Sablerolle, een provinciegenoot en zeker geen onbekende binnen de club. Denk nou niet dat de hele auto met stukjes aan elkaar is gelast… Absoluut niet. Het enige laswerk gebeurt aan een plaatje van de C-stijl. Na de grondige twee jaar durende conservering van de DSpécial, oa bijna rondom nieuw plaatwerk, heeft hij nog zo’n dertien jaar besteed aan het opknappen van zijn nu prachtige Break Familiale. Ooit aangeschaft omdat de familie op hun reizen toch wel wat meer ruimte kon gebruiken. Beide auto’s worden nog zeer regelmatig de straat op gestuurd. Met de DSpécial en de Break Familiale is hij onlangs nog naar Parijs geweest voor de viering van 60 Jaar Citroën DS. In onder andere La Bombe Citroën nr. 330 verscheen ook nog een artikeltje over hem en de auto.

In het kader van de jubilerende APK heb ik Jef benaderd met de vraag of hij foto’s en papieren had om het verhaal wat kracht bij te zetten. Die had hij zeker. Van de RDW ontving hij destijds een map met bedankbrief, officiële persfoto’s en  andere documenten. Die mocht ik gebruiken en digitaal kopiëren om ter beschikking te stellen aan het archief van de club. Daarvoor hartelijk dank.
Tot op de dag van vandaag weet Jef niet waarom ze juist zijn auto hebben gekozen. Alleen weet hij dat men een DS zocht uit 1970. Bij de APK-voorkeuring in Geleen waren zowel de Heer Baak alsook keurmeester Van Der Kolk aanwezig. Bij de clubkeuring door Theo Vogelaar scoorde de DSpécial al technisch hoog en kon dus zonder problemen, via Geleen naar de uiteindelijke APK-keuring in Den Haag. De hele exercitie hing echter aan een zijden draadje. Slechts anderhalve week voor de officiële keuring in Den Haag sloeg het noodlot toe. Een Fiat 127 boorde zich in de zijkant van de DSpécial. Twee deuren in de vernieling en een verbogen longeron. Dankzij grote inzet van diverse vakmensen was de auto toch op tijd klaar. En zo werd dan op het nippertje de DSpécial 02-76-PK van Jef Maurer alsnog de eerste APK-gekeurde personenauto in Nederland.

Foto31

De schade na de fatale aanrijding: 2 deuren naar de galemiezen, verbogen B-stijl en langsligger.

De keuringsdag

De bijeenkomst in Den Haag waar de keuring zou plaatsvinden wordt een politiek feestje. Alle bewindslieden die ook maar enigszins een bijdrage aan de totstandkoming van de wet hadden bijgedragen, zijn aanwezig. En natuurlijk de nodige bestuurders van de RDW. De toentertijd vigerende voorzitter van de club, Johan Nooy en de regiocoördinator van Regio West behoren tot de genodigden.

De genodigden, waaronder de toenmalige voorzitter van de club

De genodigden, waaronder de toenmalige voorzitter van de club

persforum

Drs. J.F. Scherpenhuijzen (midden) staat de pers te woord

UitnodigingNadat alle politieke haantjes hun zegje hebben gedaan, hun eigen en andermans veren hebben gladgestreken kan de uiteindelijke keuring beginnen. Het moment waar iedereen en natuurlijk met name Jef, naar uitkijkt. Zal ‘ze’ het redden? Of zullen de arendsogen van keurmeester Van Der Kolk iets ondermaats beoordelen en afkeuren? Je moet er niet aan denken. Wat een blamage zal dat zijn voor de club en de betrokkenen. Natuurlijk is alles tot in de puntjes voorbereid. Namens de club heeft Theo Vogelaar, destijds van de Technische Commissie de auto grondig gekeurd en slechts twee kleine euveltjes geconstateerd, nl een beetje speling op een spoorstang en een wat mindere koplampreflector. Geen zaken om wakker van te liggen dus. Die voorkeuring door de RDW in Geleen wordt goed doorstaan en de uitnodiging voor het feestje in Den Haag kan worden verstuurd. Uit de brief blijkt dat het hele spektakel in Den Haag louter een persmoment is. De DSpécial is immers al goedgekeurd!

 

Het allereerste APK-rapport

Het allereerste APK-rapport

Historie

Uiteraard is Jef nog in het bezit van het keuringsrapport. Ten tijde van was hij zo kien om op dat rapport de vermelding “1e APK in Nederland” te laten noteren. Plus de handtekening van de heren Van Der Kolk, Scherpenhuijzen, Van Der Doef en De Beer. De laatste twee kort daarvoor tot ‘keurmeester’ bevorderd door de Staatssecretaris.

Al met al is het beschreven feit weer een van de vele hoogtepunten geweest in het bestaan van de Citroën ID/DS Club Nederland.

De Citroën ID/DS Club Nederland spant zich in bij het gebruik van foto’s en teksten voorafgaand aan publicatie met eventueel rechthebbenden tot overeenstemming te komen.
Wanneer iemand desondanks meent aanspraak te kunnen maken op rechten van gepubliceerd materiaal op deze website, dan kunnen deze zich melden bij de redactie binnen vier weken na publicatie.


By STUDIO ARENS