Tekst Rob Hoen
In aflevering 25 van de DS Podcast ontvangt Hans Groenhuijsen twee markante gasten: Robert Boeren en Jaap Vriens. Samen brachten zij in de jaren tachtig en negentig zo’n duizend Citroën DS’en uit Frankrijk naar Nederland. Hoe begon dat avontuur? Hoe wisten ze die auto’s te vinden in een tijd dat het internet nog niet bestond? Veel Nederlandse DS-rijders hebben geen idee dat hun geliefde klassieker ooit door het duo Boeren-Vriens werd opgespoord en geïmporteerd. In deze aflevering vertellen de twee vrijbuiters én avonturiers hoe ze te werk gingen, over de romantiek en wat hen dreef om telkens weer de Franse wegen op te zoeken. Over trouvailles, schoonheid, ongeremd genieten en goed eten en drinken.
Ga hier naar alle tot dusverre verschenen DS Podcasts via de website van de Citroën ID/DS Club Nederland.
Robert Boeren

De geboren Bredanaar Robert Boeren (1963) is bij de lezers van La Bombe Citroën geen onbekende. Velen kennen hem van zijn reeks Mémoires van een DS-handelaar. Dat predicaat doet hem alle eer aan. Tussen 1982 en 2006 trok hij, samen met Jaap Vriens, keer op keer naar Frankrijk om daar meer dan duizend ID’s en DS’en op te sporen en naar Nederland te brengen. Die verhalen zijn doorspekt met allerlei anekdotes, verrassende ontmoetingen in de diverse lokale Franse PMU Bar des Sports met saucisson sec pur porc, al dan niet genuttigd met een goed glas wijn.
Oorspronkelijk is Robert jurist. Na enkele jaren als advocaat te hebben gewerkt, maakte hij de overstap naar Zadelhoff Vastgoedonderneming in Amsterdam. Daarmee werd vastgoed een blijvende rode draad in zijn loopbaan. Tegenwoordig is hij mede-oprichter van Hubstudios, een investmentmanagementbedrijf dat zich richt op woonvastgoed en is gespecialiseerd in sociale huurwoningen binnen de gereguleerde sector.
Zijn tweede grote passie – de Citroën DS – bleef al die tijd onverminderd aanwezig. In de tussenliggende jaren bleef hij met regelmaat het Franse moederland doorkruisen, altijd op zoek naar bijzondere en gave exemplaren, die hij veelal vond voor de Nederlandse DS-handel. Hij bezit geen DS, eenvoudig omdat hij er te weinig mee rijdt en in de Amsterdamse Pijp is geen stalling te vinden.
Zijn sterkste herinnering aan de DS stamt uit zijn jeugd: gezeten op de achterbank van de 2CV van zijn ouders zag hij eens een DS Break voorbijrijden. En dat zag er heel gezellig uit. Groots leven en ontsnappen uit het burgerbestaan, dát wilde hij.
Jaap Vriens

De uit de omgeving van Huizen en Bussum afkomstige Jaap Vriens bewandelde een heel ander pad dan zijn kompaan Robert Boeren. Waar Robert met zijn commerciële blik en ‘pianohanden’ naar DS’en keek, was Jaap altijd meer van de techniek. Zijn liefde voor sleutelen ontstond bij DS Keyzer, waar hij begon als autosloper. Door talloze DS’en uit elkaar te halen, leerde hij het vak van binnenuit. Jaap spreekt niet van auto’s, maar van ‘karren’.
Naast zijn werk aan Citroëns handelde Jaap een tijd in Peugeots voor de Afrikaanse markt. Maar zijn belangrijkste werkgever werd StageCo, het bedrijf dat wereldwijd bekendstaat om de bouw van indrukwekkende podia voor internationale tournees van grootheden als U2, The Rolling Stones, Robbie Williams, AC/DC en Bruce Springsteen. Tijdens zulke megatours was Jaap vaak wekenlang onderweg, soms met een konvooi van twintig tot dertig vrachtwagens. Hij bracht ook langere periodes door in Thailand, waar hij festivalterreinen hielp opbouwen.
In de rustige maanden daartussen trok Jaap er geregeld op uit met Robert Boeren om in Frankrijk DS’en op te sporen, of hij werkte weer even bij DS Keyzer en Auto Renaissance. In tegenstelling tot Robert gaat Jaap wél langdurige relaties aan met DS’en. Hij restaureerde ooit eigenhandig een DS Cabriolet en heeft inmiddels een bijzondere collectie Citroëns opgebouwd, met onder meer een DS Break, een DSuper5, een Ami Super en een zeldzame tweedeurs Ami bestel. Voor Jaap blijft de tijd van DS-jachten de meest zorgeloze en avontuurlijke periode van zijn leven. En misschien geldt dat ook wel voor Robert.