Tekst Rob Hoen
In de 18e aflevering van DS Podcast spreekt Hans Groenhuijsen met Jaap Margry en Don Platteel. Beiden zowel Panhard 24CT (Coupé Tigre) als Citroën DS-liefhebbers. Die kleine, maar fragiele twee-cilindermotoren van de Panhard geven er nog wel eens de brui aan. Waarom dan niet een viercilinder in zo’n 24CT bouwen? Tijdens de productiejaren heeft Citroën zich altijd verzet tegen de bouw van een viercilinder Panhard, omdat deze de balans het gamma van zowel van Citroën als Panhard zou verstoren. Toch is er in 1968 één exemplaar gebouwd. Reden voor Jaap Margry en Don Platteel om samen met hun vrienden een viercilinder Panhard 24CT te gaan bouwen op het chassis van een DS: een Panhard met de techniek van een Snoek. DS Panhardé, een chique naam die Panhard combineert met het luxe imago van DS.

Panhard en Citroën
De Panhard 24 is een compacte tweedeurs coupé, gemaakt tussen 1964 en 1967. Hij werd aangedreven door een voorin gemonteerde luchtgekoelde tweecilinder boxermotor. Het basisontwerp van deze onconventionele motor dateert uit de jaren veertig. In 1955 had Citroën een belang van 25 procent genomen in de auto-activiteiten van Panhard. In de loop van de volgende twee jaar werden de nationale dealernetwerken van de twee bedrijven geïntegreerd. Dit gaf Citroën- en Panhard-dealers een uitgebreide marktdekking, met een kleine auto, een middelgrote sedan en haute gamme Citroën DS. De beslissingen over productontwikkeling vielen meestal ten gunste van het merk Citroën. Tijdens de latere jaren 1950 breidde de Citroën DS-reeks zijn aantrekkingskracht uit naar beneden met de scherper geprijsde Citroën ID. In 1961 werd de Citroën Ami geïntroduceerd, die in feite een chique en gemoderniseerde versie van de Citroën 2CV vertegenwoordigde. Het is ook duidelijk dat het dichten van het gat in het assortiment van Citroën met een Citroën-model al vele jaren voor de komst van de Citroën GS in 1970 werd geopperd.
Viercilinders alleen voor Citroën
Bij het opwaarderen van de destijds populaire PL17 ondervond Panhard sterke tegenstand van Citroën-president Pierre Bercot tegen elk nieuw model dat inbreuk zou kunnen maken op marktsegmenten waar Citroën een bestaande of geplande eigen aanwezigheid had. Dit lijkt de reden te zijn waarom de ruime vierdeurs sedan van het bedrijf werd vervangen door een coupé-ontwerp in de vorm van de Panhard 24. Het voorstel van het Panhard-ontwerpteam om de 24 uit te rusten met een viercilindermotor werd ook tegen gehouden uit ‘kostenoverwegingen’; de bestaande Panhard-tweecilinder bleef. Hoewel het motorconcept sinds 1948 weinig was veranderd, maakten het ontbreken van een radiator en het lage profiel van de boxermotorconfiguratie het voor de Panhard mogelijk om een uitzonderlijk lage en gestroomlijnde voorkant te bereiken die goed paste bij recentere designtrends. En deze toonde sterke gelijkenis met de neus van een Citroën DS.
Jacques Né, later ook betroken bij het ontwerp van de Citroën SM, heeft in 1968 een auto gebouwd op basis van een Citroën DS-chassis met een viercilinder-motor, waarbij hij de carrosserie van een Panhard 24CT gebruikte. Het is een Panhard 24CT met DS-techniek. Deze one-off creatie werd nooit in productie genomen, maar is een mooi voorbeeld van de creativiteit in de Franse autowereld van de jaren zestig. De auto heeft jaren in het Conservatoire Citroën gestaan, dat inmiddels gesloten is. Hij staat nu in Sochaux bij L’Aventure Peugeot in de opslag.
Jaap Margry
De 74-jarige Jaap Margry komt oorspronkelijk uit Breda. Op z’n 18e ging hij in Eindhoven aan de Technische Universiteit bouwkunde studeren en is daar blijven plakken. Na een werkzaam leven als stedenbouwkundige geniet hij nu van zijn pensioen. De liefde voor de Citroën DS krijgt hij via zijn vader met de paplepel ingegoten. Die kocht altijd zijn Citroëns DS in de Keizerstraat bij Garage de Jong in Breda. De tien-jarige Jaap las toen al de AutoVisie en l’Automobile en hij hield plakboeken bij met auto’s. In de jaren 80 had hij twee DS Breaks als dagelijks vervoer en stapte over – hoewel nog steeds DS-fan – naar Panhard. Inmiddels rijdt hij 35 jaar Panhard 24B, 25 jaar Panhard 24CT, 15 jaar Panhard CD, 25 jaar Rene Bonnet Missile. En sinds kort is daar een paar jaar een ingekort DS-chassis met ons clubje. Jaap maakt het blad van de Panhard-club (Panhard-Koerier); dit blad is overigens in zijn geheel online te lezen. Hij racet, rijdt rally’s (waaronder de Tulpenrally) en draait zijn handen niet om voor het in- en uitbouwen van motoren. Bij zijn Panhards is hij dat gewend. Aan motorrevisies brandt hij zijn vingers niet.
Don Platteel
De onverwoestbare Apeldoornse optimist Don Platteel (65) heeft niet alleen liefhebberijen die stikstof uitstoten, zoals zeilen en RIH-racefietsen (Rijwiel Industrie Nederland). Hij is daarnaast natuurlijk Panhard-liefhebber en hij rijdt graag off road met een KTM (Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen). Hij studeerde aan de Autotechnische School Apeldoorn en is uitvinder van beroep. Toen Don dertig jaar geleden voor het eerst een Panhard 24CT zag, wilde hij er meteen een hebben en reed met zo’n auto meteen naar de Portugese Algarve. Onderweg even het distributietandwiel wisselend, zonder de motor eruit te halen. Don is dan ook een handige sleutelaar en actief in de Panhard club. Hij reed tien keer de Tulpenrally met een 24CT, en nam deel aan de 24-heures van Dreux en Citroracing samen met Jaap Margry. Hij bezit natuurlijk een Panhard 24CT en is gedeeld eigenaar van een DS met ingekort chassis.