Tekst Rob Hoen
Het nieuws dat DS Automobiles – een merk dat altijd afstand heeft willen nemen van nostalgie – nu toch een elektrisch retro-model ontwikkelt op basis van de iconische Citroën DS, markeert een opvallende verandering in hun strategie. Het model, vermoedelijk de DS10, is gepland voor 2027 en zal naar verwachting een hommage zijn aan het rijke erfgoed van het merk. Dit is vooral opmerkelijk omdat DS Automobiles zich vanaf de oprichting heeft gepositioneerd als een modern en toekomstgericht merk, los van de historische lijnen van Citroën. Veel Europese automerken kijken vandaag de dag terug op hun merkidentiteit. Zo heeft Renault onlangs nog een nieuwe elektrische versie van de klassieke Renault 5 gelanceerd. Marketing lijkt daarbij een belangrijke rol te spelen.
Design director Thierry Métroz erkent dat externe druk, vooral door de opkomst van Chinese automerken, een rol heeft gespeeld bij deze koerswijziging. Chinese merken hebben niet alleen competitieve prijzen en hoge kwaliteit, maar investeren ook zwaar in Europese designers. Wat hen echter ontbreekt, is het rijke historische verhaal dat Europese merken kunnen vertellen. Métroz ziet dit nu als een unieke kracht van DS Automobiles en wil met het nieuwe retro-ontwerp een sterkere verbinding maken met het verleden van de Citroën DS.
De aankondiging volgt op een eerdere stap in dezelfde richting: in april 2023 toonde DS Automobiles al een moderne interpretatie van de Citroën DS in het kader van een tentoonstelling in het Musée National de l’Automobile in het Franse Mulhouse ter gelegenheid van de opening van de tentoonstelling over de auto’s uit de films van Louis de Funès. Dat ontwerp was gebaseerd op de Citroën DS met vleugels in de film Phantomas se déchaîne (1965). Hoewel het in 2023 slechts een concept was, lijkt het erop dat deze visie nu concreter wordt. De conceptafbeeldingen en moderne interpretaties die tot nu toe door DS Automobiles zijn getoond, bieden slechts een glimp van wat we kunnen verwachten,
De Citroën DS, die anno 2025 zijn 70-jarige bestaan viert, wordt beschouwd als een van de meest iconische auto’s in de geschiedenis van de automobielindustrie. Het model was toen baanbrekend in zowel design als technologie, met kenmerken zoals hydropneumatische vering en een futuristisch uiterlijk. Het herintroduceren van deze legendarische auto in een modern elektrisch jasje biedt niet alleen een kans om het erfgoed te vieren, maar ook om een nieuwe generatie autoliefhebbers aan te spreken.
Het is nog niet bekend hoe sterk het nieuwe ontwerp zal leunen op de klassieke lijnen van de Citroën DS. Wel geeft DS Automobiles aan dat de nieuwe generatie modellen sterker verweven zal zijn met het erfgoed, terwijl het merk trouw blijft aan innovatie en moderniteit. Maar naar alle waarschijnlijkheid zal de inmiddels romantische achterhaalde hydropneumatiek ontbreken.
Dit besluit toont aan hoe sterk de balans tussen traditie en vernieuwing tegenwoordig wordt gewaardeerd in de auto-industrie. Nostalgie krijgt daarmee voor de liefhebbers van de klassieke Citroën DS een nieuwe dimensie. Dat zal vast discussie geven. Zoals ook de actie van liefhebbers om de klassieke DS om te bouwen naar een elektrische DS. Dat is blijkt slechts een actie voor de bühne. En alle redesigns van de Citroën DS van welwillende hobbyist-designers die de afgelopen dertig jaar de revue gepasseerd zijn, kunnen de prullenbak in.