La Bombe Citroën nr. 373

60 jaar ID19: wat een idee!

Zestig jaar geleden rolden de eerste ID19’s van de band. Reden genoeg voor la Bombe Citroën om een aantal kenmerkende modellen van deze vereenvoudigde DS bij elkaar te zetten: een eerste, tweede en (2x) derde neus. Van ‘armeluis-DS’ groeide de ID19 in zijn meest luxe versie uiteindelijk uit tot de DSuper5, met 2100 motor en 5-bak. En meteen vanaf het begin in 1957 was het een succesnummer: er werden er in totaal ruim 750.000 gebouwd, zo’n 50 procent meer dan het totale productieaantal van de DS.

 

Discussieavond met de KNAC en FEHAC over de toekomst van oldtimers

De Regio Noord-Holland van onze club is groen bezig. In het voorjaar hebben ze al een lezing gehad over de mogelijkheden om de motor van onze auto schoner te maken. Daarna is ze alleen maar actiever geworden, met voorstellen om de club landelijk en internationaal als groene club op de kaart te zetten. Afgelopen oktober hielden ze tijdens de maandelijkse ledenavond een presentatie en discussie met afgevaardigden van de KNAC en FEHAC. De redactie was erbij.

Citroën Métier

CLASSICSNL is dé beurs voor liefhebbers van klassieke automobielen, stond in de aankondiging. Nu, dat wilde ik weleens zien dus op naar de WTC Expo halen in Leeuwarden. Langzaam draaide ik de overvolle parkeerplaats op en direct dacht ik: is dit het buitenland? “Jo moatte in pear hasten meitsje.”  “Joa, joa” riep ik maar. Mijn hemel wat moest dat worden. Al die automerken in het Fries. Maar verdomd, alle merken stonden in onvervalst Nederlands op de auto’s. Mercedes, Volkswagen, Fiat en welk merk niet en natuurlijk de Citroën… en hoe!

DS Miniatuurnieuws

Atlas is een actieve uitgever die in diverse landen verzamelobjecten aanbiedt. Ook in Nederland lopen verschillende miniatuurauto series waarop men zich kan abonneren. Een daarvan is de serie ambulances. De Nederlandse serie begon met een Volvo ambulance, maar in andere landen was de Citroën ID19 Break de eerste ambulance in deze serie. Het gaat om een eerste neus ID19 Break, voorzien van gele koplampen. De ambulance-uitrusting bestaat uit een blauw zwaailicht op het dak, rode kruizen op de ruiten van de achterportieren en de achterruit en de achterste zijruiten zijn van gordijntjes voorzien. In het interieur ontbreekt het linker deel van de achterbank waardoor er ruimte is voor een brancard.

En verder natuurlijk nieuws van het bestuur, het magazijn, de regio’s, de annonces, de cartoon en nog veel meer.