Select your language

Home Forums Technisch Forum Motor, carburatie, ontsteking Mysterieuze bout houdt de bak en het blok bij elkaar……

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #8936
    Anoniem
    Inactief

    Hallo,

    Ik heb nog nooit in een DS gereden….maar ben wel op weg. Mijn DS heeft 20 jaar stil gestaan. Ik heb besloten de motor eruit te halen en na te kijken en te voorzien van nieuwe pakkingen en keerringen.

    Ik heb de motor er inmiddels uit. Ik probeer nu de bak en het blok te scheiden. Ik heb verschillende bouten eruit gehaald. Maar links en rechts zitten twee bouten die ik niet los krijg. Er past een steeksleutel 8 op. Maar ik kan niet genoeg kracht zetten en krijg ze niet los. En heb ze ook niet rond willen draaien.

    Wie herkent de bouten en kan me op weg helpen? Ik heb nog een 2.3 automaat blok staan. Op deze plek zitten op dat andere blok gewone bouten. Ra ra hoe kan dit?

    mysterieuze bout

    Alvast veel dank,

    Eelco van Heerde
    Deventer

    #8937
    Anoniem
    Inactief

    Link lijkt niet te werken, nieuwe poging

    <iframe width=”850″ height=”478″ src=”https://myalbum.com/embed/73y4A6XiQMBw&#8221; frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>

    https://myalbum.com/album/73y4A6XiQMBw

    #8944
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Eelco,
    Dit zijn zgn. wielewaalboutjes.
    De Franse voorloper van de inbus- en torxbout uit de 60-er jaren van de vorige eeuw.
    In die tijd hadden de M7 bouten een sleutelwijdte van 12 mm.
    Op de plek waar die boutjes toegepast werden paste daar geen ringsleutel omheen.
    En met een steeksleutel kon men niet de juiste aanhaalspanning halen.
    Vanaf ongeveer 1970 werd de sleutelwijdte van M7 11 mm, daar past op die plek wel een ringsleutel omheen en liepen ze er van lieverlee uit.
    Is dus een speciaal dopje voor gemaakt.
    In het clubmagazijn zijn die wel te huur, maar als je niet voor origineel gaat kan je ook met een beiteltje op de rand het boutje losslaan en dan, uit m’n hoofd,
    met een steeksleutel 6 uitdraaien.
    Vervolgens op zoek naar twee boutjes met een 11 mm kopje.
    Succes,
    Rob

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Loading…
Loading…

Bienvenue