Dinsdag 2 december 2025
Beeldredacteur en online redacteur bij de Citroën ID/DS Club Nederland Rob Hoen komt een lezing geven over de verbeelding van de Citroën DS in film en fotografie tijdens de jaren zestig en zeventig onder de bezielende leiding van reclamebureau Delpire. Dat bureau verzorgde de publiciteit in die jaren voor Citroën. Wat was nu zo vernieuwend en aan deze reclamefotografie? Delpire behandelde de Citroën DS niet als een gebruiksvoorwerp, maar als een kunstobject. De advertenties en fotografie waren vaak minimalistisch en sterk gericht op esthetiek, met aandacht voor de unieke lijnen en het futuristische ontwerp van de DS. Dit was in die tijd revolutionair, omdat auto’s doorgaans werden gepresenteerd als praktische voertuigen, met een focus op prestaties en prijs. Bureau Delpire is vandaag de dag nog steeds zeer invloedrijk voor moderne reclamemakers. Dat laat Rob Hoen ook zien aan de hand van bijvoorbeeld moderne Volvo-commercials. Er is ook een tegenhanger. Dat is het werk van het New Yorkse reclamebureau Doyle Dane Bernbach (DDB) met campagnes voor Volkswagen met minimalistische fotografie in de VS. Die wordt beschouwd als revolutionair voor de reclame-industrie, omdat het de toon en stijl veranderde en weer heel anders is dan de visie van Bureau Delpire.

In deze lezing komt een aantal fotografen voorbij, waaronder William Klein en Helmut Newton. Zij waren eigenlijk helemaal geen reclamefotograaf en juist daarom zorgden zij voor vernieuwing, ingegeven door de visie van Bureau Delpire, die deze fotografen ook creatieve ruimte gaf. Het gaat om fotografie met een verhaal, storytelling met stilstaande beelden. Verder komt de semiologie (de leer van de tekens) aan de orde, waardoor we hun fotografie beter kunnen interpreteren op hun betekenis en dan blijken die foto’s veel meer te zijn dan alleen een kiekje. Ook wordt er even gekeken naar reclamefilms van met name William Klein, wiens invloed zich vandaag de dag nog doet gelden.
Amateurfotografen kunnen ook inspiratie krijgen eens anders naar je eigen DS te kijken en te stoppen met het maken van kiekjes van contextloze DS’en met een driekwart aanzicht gemaakt op ooghoogte. Tenminste, die foto’s ziet Rob Hoen te vaak in het clubblad en de socials ziet. Hij is naast beeldredacteur ook sociaal-economisch historicus, filmhistoricus, journalist, schrijver en oud-docent film en fotografie.
Wederom een interessante lezing in ons stam- en eetcafé De Geulhemermolen, tussen Meerssen en Valkenburg. Met voor wie dat wil vooraf een gezellig diner, gratis koffie bij binnenkomst, een pauze met een vers getapt (alcoholvrij) biertje en na afloop nog even napraten. Wil je mee eten kijk dan alvast op de menukaart zodat je dat bij binnenkomst meteen kunt doorgeven! Kom dus ook op tijd zodat we om 19.30u klaar zijn als de anderen binnenkomen voor koffie/thee vooraf aan de lezing.
Adres
Geulhemmerweg 49
Berg en Terblijt
Tijden
18:00 uur: voor wie wil mee eten.
19:30 uur: zaal open voor de anderen, ontvangst met gratis koffie of thee.
20:00 uur: aanvang lezing.
Rond 21:00 uur is er een korte pauze,
Na afloop nog gelegenheid voor bijpraten.
Graag doorgeven als je komt en of je mee wilt eten, dan houdt het eetcafé tafels vrij.
Inschrijven via dit online formulier.
Als dat niet lukt vraag dan hulp bij Frits Hoff, e-mail: frits.hoff@gmail.com
Abonneren op regio-updates
Leden van de regio Midden- en Zuid-Limburg kunnen zich abonneren op updates van de agenda van regio. Ga hiervoor naar deze pagina van de website en vink agenda regio Midden- en Zuid-Limburg aan. Dan krijg je automatisch bericht als er een nieuw item aan de regio-agenda toegevoegd wordt. Hetzelfde kun je doen voor de nieuwsbrief regio Midden- en Zuid-Limburg. Nadat je de vinkjes gezet hebt, afsluiten met aanpassen. Het verzenden van nieuwsbrieven buiten de club om wordt hiermee overbodig.









