Dinsdag 2 december 2025
De van origine Maastrichtenaar Rob Hoen is specialist in beeldcommunicatie en kennen we goed als beeldredacteur en webmaster bij de ID/DS-club. Van 1992 tot 1999 was hij de coördinator van La Bombe Citroën, sindsdien zorgt hij er mede nog voor dat we zo’n fraai blad in huis krijgen, met mooie en interessante verhalen. En elke dag (sinds 2015) werkt hij de website bij, bijzonder zo’n gepassioneerde vrijwilliger!
Rob komt een lezing geven over de verbeelding van de Citroën DS in film en fotografie tijdens de jaren zestig en zeventig onder de bezielende leiding van reclamebureau Delpire. Dat bureau verzorgde de publiciteit in die jaren voor Citroën. Wat was nu zo vernieuwend aan deze reclamefotografie?

Delpire behandelde de Citroën DS niet als een gebruiksvoorwerp, maar als een kunstobject. De advertenties en fotografie waren vaak minimalistisch en sterk gericht op esthetiek, met aandacht voor de unieke lijnen en het futuristische ontwerp van de DS. Dit was in die tijd revolutionair, omdat auto’s doorgaans werden gepresenteerd als praktische voertuigen, met een focus op prestaties en prijs. Bureau Delpire is vandaag de dag nog steeds zeer invloedrijk voor moderne reclamemakers. Rob laat dat ook zien aan de hand van bijvoorbeeld moderne Volvo-commercials.
In deze visueel fraaie lezing komt ook een aantal fotografen voorbij, waaronder William Klein, Robert Doisneau en Helmut Newton. Zij waren eigenlijk helemaal geen reclamefotograaf en juist daarom zorgden zij voor vernieuwing, ingegeven door de visie van Bureau Delpire, die deze fotografen ook creatieve ruimte gaf. Het gaat om fotografie met een verhaal, storytelling met stilstaande beelden. Ook komt de semiologie (studie naar de betekenis van symbolen) aan de orde volgens de methode Roland Barthes, waardoor we hun fotografie beter kunnen interpreteren op hun betekenis en dan blijken die foto’s veel meer te zijn dan alleen een kiekje. Roland Barthes was een Frans literatuurcritricus, semioticus en filosoof die fotografie letterlijk als geschreven tekst opvatte en analyseerde op verborgen betekenissen. Ook wordt er even gekeken naar reclamefilms van met name William Klein, wiens invloed zich vandaag de dag nog doet gelden.
Amateurfotografen kunnen ook inspiratie krijgen eens anders naar je eigen DS te kijken en te stoppen met het maken van kiekjes van contextloze DS’en met een driekwart aanzicht gemaakt op ooghoogte. Tenminste, die foto’s ziet Rob Hoen te vaak op onder meer de socials. Hij is naast beeldredacteur ook sociaal-economisch historicus, filmhistoricus, journalist, schrijver en oud-docent film en fotografie.

Deze lezing kan amateurfotografen ook inspiratie geven eens anders naar je eigen DS te kijken en te stoppen met het maken van kiekjes van contextloze DS’en met een driekwart aanzicht gemaakt op ooghoogte. Tenminste, die foto’s ziet Rob Hoen te vaak voorbij komen. Hij is naast beeldredacteur ook sociaal-economisch historicus, filmhistoricus, journalist, schrijver en oud-docent film en fotografie.
Rob kennen we ook van het platform FotoSouvenirs met onder meer oude ansichtkaarten met een DS, achterop of in ons blad. Reizen naar een plaats waar je nooit bent geweest, maar die je toch herkent. Eén beeld, eindeloze gedachten. Een snufje weemoed, een scheut historie en een goed verhaal. Dat zijn de ingrediënten voor een sentimental journey. Nostalgisch wegzinken in een fraai ingekleurd verhaal. Ansichtkaarten zijn in zeker opzicht de voorlopers van de socials als Facebook en Instagram. Ze vormden ooit een populair vakantieverslag van de reiziger voor de thuisblijvers, een kort contact tussen twee werelden. Die oude ansichten met hun kenmerkende beelden vormen nog steeds een bron voor verhalen.
Op Fotosouvenirs gaan de verhalen over alle mogelijke onderwerpen: cultuur, economie, geschiedenis, sociologie, politiek. Aan de hand van oude beelden reizen de lezers terug in de tijd, naar allerlei plaatsen in vooral West-Europa. De schrijver voert hen mee langs dorpen en steden om te verhalen over bijzondere gebeurtenissen, grote en alledaagse, en associeert die met bijzondere ontwikkelingen.
Wil je jezelf of iemand anders met de feestdagen verwennen met een exclusief cadeau bestel dan snel zo’n fraaie poster van Fotosouvenirs! Wel op voorhand bestellen in verband met levertijd. De vooraf bestelde artikelen hebben dan geen verzendkosten. Deze laatste worden na bestelling meteen teruggestort.
Wederom een interessante lezing in ons stam- en eetcafé De Geulhemermolen, tussen Meerssen en Valkenburg. Met voor wie dat wil vooraf een gezellig diner, gratis koffie bij binnenkomst, een pauze met een vers getapt (alcoholvrij) biertje en na afloop nog even napraten. Wil je mee eten kijk dan alvast op de menukaart zodat je dat bij binnenkomst meteen kunt doorgeven! Kom dus ook op tijd zodat we om 19.30u klaar zijn als de anderen binnenkomen voor koffie/thee vooraf aan de lezing.
Adres
Geulhemmerweg 49
Berg en Terblijt
Tijden
18:00 uur: voor wie wil mee eten.
19:30 uur: zaal open voor de anderen, ontvangst met gratis koffie of thee.
20:00 uur: aanvang lezing.
Rond 21:00 uur is er een korte pauze,
Na afloop nog gelegenheid voor bijpraten.
Graag doorgeven als je komt en of je mee wilt eten, dan houdt het eetcafé tafels vrij.
Inschrijven via dit online formulier.
Als dat niet lukt vraag dan hulp bij Frits Hoff, e-mail: frits.hoff@gmail.com
Abonneren op regio-updates
Leden van de regio Midden- en Zuid-Limburg kunnen zich abonneren op updates van de agenda van regio. Ga hiervoor naar deze pagina van de website en vink agenda regio Midden- en Zuid-Limburg aan. Dan krijg je automatisch bericht als er een nieuw item aan de regio-agenda toegevoegd wordt. Hetzelfde kun je doen voor de nieuwsbrief regio Midden- en Zuid-Limburg. Nadat je de vinkjes gezet hebt, afsluiten met aanpassen. Het verzenden van nieuwsbrieven buiten de club om wordt hiermee overbodig.











