Select your language

De Citroën DS in het glazen paleis

Tekst Rob Hoen – Fotografie Nico Hartog

Het najaarsevenement in de Van Nellefabriek, Rotterdam

Op zondag 21 september vond in Rotterdam het najaarsevenement plaats, een coproductie van de regio’s West en Noord-Holland. Tussen de 350 en 400 Citroën DS’en wisten de weg naar de Van Nellefabriek te vinden. Uitgaande van twee inzittenden per Citroën zijn dat een kleine 800 bezoekers. De meer dan gemiddeld hoge opkomst had ongetwijfeld te maken met de bijzondere locatie: een plek waar je met een oldtimer niet snel komt. Voor velen was dit hét moment om twee iconen te verenigen. Rijden met een icoon van mobiel erfgoed rijden naar dat andere icoon van industrieel erfgoed: de Van Nellefabriek in Rotterdam. Het najaarsevenement van de Citroën ID/DS Club Nederland vormt altijd de inleiding van de afronding van het oldtimerseizoen. En dit was ook zo’n beetje het einde van het platina jubileumjaar 70 jaar Citroën DS.

Twee monumenten op één foto

Huisfotograaf Koen van der Lee legde de binnenrijdende auto’s en hun trotse inzittenden vast. Een mooi aandenken aan deze dag en tegelijkertijd een prachtige serie beelden waarin twee industriële monumenten samenkomen: de Citroën DS en de Van Nellefabriek. Dan kan je zeggen, ik was erbij! De foto’s zijn nog niet beschikbaar. Als ze beschikbaar zijn kunnen ze hier na een update van deze pagina via een link gedownload worden.

Het gebouw

Aan de westkant van Rotterdam, langs de oevers van de Schie, staat het gebouw dat nog altijd schittert in staal en glas: de Van Nellefabriek. Wie erlangs loopt, begrijpt direct waarom dit complex wereldberoemd is. De lange, lichte gevels lijken te zweven; een spel van stalen kolommen en glas dat het daglicht gul naar binnen haalt. Tussen 1925 en 1931 ontwierpen architect Leendert van der Vlugt en constructeur Jan Wiebenga in opdracht van koffie- en tabakshandel Van Nelle een fabriek die zijn tijd ver vooruit was. Geen donkere werkruimtes, maar een lichte, luchtige omgeving waar ruimte en welzijn voor arbeiders centraal stonden.

Het resultaat werd een revolutionair bouwwerk in de geest van het Nieuwe Bouwen: strak, functioneel en open, met loopbruggen die de verschillende vleugels als glazen aders met elkaar verbonden. Tot op de dag van vandaag straalt de Van Nellefabriek nog steeds die belofte van moderniteit uit. Glas, staal en beton vangen er de zon precies zoals de ontwerpers dat bijna een eeuw geleden bedoeld hadden. De machines zijn inmiddels verstomd, toch blijft de fabriek een echo van een tijd waarin industrie en idealisme hand in hand gingen. Niet voor niets werd de Van Nellefabriek in 2014 toegevoegd aan de UNESCO Werelderfgoedlijst. Het is een complex waar de Citroën DS zich thuis voelt.


De Citroën DS: clubtaxaties, rondleidingen en meer

Tijdens het evenement waren er rondleidingen door het gebouw, die in korte tijd volgeboekt waren. Terecht, want wie ze miste, liep een bijzondere ervaring mis. Nieuw dit jaar waren de eerste clubtaxaties: zo’n acht DS-varianten werden door clubtaxateurs beoordeeld. In de toekomst zullen deze taxaties vaker plaatsvinden tijdens evenementen van de Citroën ID/DS Club Nederland.

Ook het clubarchief was aanwezig met een kleine, maar mooie selectie uit de omvangrijke collectie. Deze presentatie trok veel bekijks van de bezoekers. Maar er was veel meer te zien en te beleven. Daar was natuurlijk ook de rondgang over de parkeerplaats, dichtbij de evenementenlocatie gelegen. Dat alleen al is een evenement.

Loading…
Loading…

Bienvenue