Home › Forums › Technisch Forum › Aandrijving › Waar kan ik mijn wielen (enkele wielmoer) laten balanceren?
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Frans Glorie.
-
AuteurBerichten
-
2 augustus 2015 om 18:05 #3655Frans GlorieDeelnemer
Hola DS-liefhebbers,
Simpele vraag: ik wil de wielen van mijn DS19 Pallas uit 1965 laten balanceren. Tot nu toe heb ik geen garage kunnen vinden die dat kan. Wie weet waar ik dat kan laten doen (in de buurt van Castricum, Noord-Holland liefst)?
Achtergrond: tussen de 100 en 120 km/u trilt de auto flink. Eigenlijk ben ik bang dat niet onbalans, maar een ‘ovaal wiel’ de oorzaak is, maar ik wil dit eerst proberen.
Tips zijn welkom!
Dank en groeten,
Frans3 augustus 2015 om 20:24 #3662J.P. FUKKINKDeelnemerBel Citro Classique in Borculo eens op…… Succes
3 augustus 2015 om 21:19 #3663H.W.G. MARTENSDeelnemerHoi Frans, je kan naar Peter Breed in Heemskerk.
3 augustus 2015 om 22:39 #3664A.J.P. BULDERDeelnemerHoogteslag in een wiel kan inderdaad de oorzaak zijn. Vaker dan algemeen wordt gedacht, kan dit euvel in de achterwielen zitten. Betrekkelijk eenvoudig te controleren op de auto door met de wielen van de grond deze rond te draaien. Zelfde velgen (model centrale wielbout bestaan er met en zonder gleuven afhankelijk van bouwjaar) op één as monteren. Hoogteslag kan voorkomen in band en/of velg.
Herman Jansen in Bennekom is ervaren en heeft de goede machine om velgen met centrale wielbout zuiver te balanceren.6 augustus 2015 om 01:18 #3677MICHEL COENENDeelnemerIk heb ook prima ervaringen met Herman Jansen.
Overigens hebben we een flink aantal wielen moet proberen voor ik een redelijk ronde velg vond. Geen van de velgen was namelijk 100 % rond. (Iemand nog interesse in niet-ronde velgen?)
De oplossing was om de evenmin 100 % ronde banden (nieuwe Michelins…) rond te draaien op de velg, tot de onrondheid van velg en band elkaar vrijwel compenseerden. Zodat de gecombineerde wielen wel vrijwel rond waren. Daarna natuurlijk nog balanceren en daarna weer rondheid controleren. Let bovendien ook op zijdelingse slag.
Dat kost tijd en aandacht, waar een normaal bandenbedrijf meestal geen tijd voor neemt.
Voordeel van centrale wielmoer wielen is wel dat de velgen en banden minder zwaar zijn, waardoor effect van onrondheid / onbalans minder groot is dan bij zwaardere wielen.NB Let bij balanceren vijfgatsvelgen er op dat de montagebouten op het balanceerapparaat goed afgesteld worden. Dat daardoor geen onbalans vanaf het begin ingebouwd wordt. Daar dient de tijd voor genomen te worden.
Voordeel van balanceren bij een DS specialist die een balanceerapparaat heeft – zoals Herman Jansen – dat het apparaat standaard afgesteld is voor vijfgatsvelgen. Met dus minder kans op afstelfouten.6 augustus 2015 om 19:43 #3695Frans GlorieDeelnemerDank voor de tips. Hierbij een korte update.
Ik heb alle wielen bekeken op hoogteslag. RV en RA zijn mooi rond. LA heeft ongeveer 1 à 2 mm verschil tussen grootste en kleinste straal. Bij LV is het erger: ongeveer 4 à 5 mm verschil. Kan dat de trillingen verklaren? Wat voor waarden zijn normaal / acceptabel?
Ik ga later vandaag mijn gerepareerde wiel (nieuwe binnenband) ophalen. Die zal ik dan LV zetten en een proefrit maken. Ik ben benieuwd.
Wat balanceren betreft: Borculo en Bennekom zijn een beetje uit de richting vanuit Castricum.. 🙂 Peter Breed heb ik geprobeerd, maar die is op vakantie. Ik zal later nog eens poging wagen..
Wordt vervolgd.
12 augustus 2015 om 17:13 #3743J.C.W.M. VERHOEVENDeelnemerIs er ook iemand in het zuiden des lands die deze wielen kan balanceren, die van mij trillen niet zo erg, maar kan altijd beter.
30 oktober 2015 om 19:17 #4987Frans GlorieDeelnemerHierbij de ontknoping: na mijn eerste post kreeg ik nog meer bandenleed te verduren. Lekke band, klapband. Ik heb er vóór nieuwe Michelins 165R400 op laten zetten en achter 155R400. Gebalanceerd en wel. Vandaag voor het eerst weer gereden. Wat een verschil, geen trillingen meer! Eind goed, al goed? Nou nee.. Op de terugweg uit mijn werk wilde de achterkant niet meer opstijgen. Hij heeft 4 weken op bokken gestaan, misschien is dat niet goed bevallen. Ik ga eerst maar eens ontluchten en ‘gymnastieken’. Misschien is de hoogteregelaar niet goed gangbaar. Met een klassieker hoef je je nooit te vervelen.. 🙂
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.