November 2023 – nr. 433
Editorial: extra opletten?
Mijn DSuper blies op 22 juni 2022 vijftig kaarsjes uit. Daarmee is de apk-plicht voor deze klassieker vervallen. Sinds de zomer van 2021 heeft er dus geen kritische keurmeester meer naar gekeken. Omdat ik het onderhoud zelf uitvoer, heb ik nauwkeuriger naar de veiligheidsaspecten van de auto gekeken. Onlangs voelde ik daarbij wat speling op de linker spoorstang. Dat ding verbindt het hulpstuurhuis met de fusee en dient spelingsvrij te zijn. Zodra ik weer bij het magazijn kom, breng ik een nieuwe mee. Maar lekker zit me zo’n vondst niet. Wat mij betreft dient die vrijstelling van de apk-plicht de veiligheid niet. Nu weet ik dat onze club, samen met andere klassiekerclubs en de FEHAC werkt aan een vergelijkbare veiligheidskeuring voor vijftigplussers. En totdat zo’n keuring bestaat, laat ik komende lente mijn DSuper gewoon, ouderwets apk-keuren.
In het novembernummer staat George van Geffen van Regio Noord op de cover. Verder reizen we mee naar een bruiloft in Italië, lezen we weer een goed, ouderwets haalverhaal en leren we de motorruimte goed te beveiligen met een slot.
Organisator najaarsevenement René van den Heuvel blikt terug
16 september was een moment suprême voor ID/DS-adepten in de regio Arnhem. Zou ‘hun’ najaarsevenement aanslaan of niet? Wel dus! In het oosten des lands, tegen de grens met onze oosterburen wilde het Vrijheidsmuseum Groesbeek ons graag ontvangen met de optimistisch vormgegeven sculpturen op wielen in alle kleuren en smaken, zowel Nederlandse als Duitse versies.
Verslag Cursus Technique
Niet gehinderd door heel veel technische kennis waar het automotoren betreft, laat staan die van een ID of DS, besloot Rein Janssen de Cursus Techniek te volgen die met enige regelmaat wordt georganiseerd door de ID/DS-club. Op 23 september vond de cursus plaats in Tull en ’t Waal. Niet alleen met het oog op eigen lering en vermaak maar tevens met de achterliggende gedachte om de lezers van La Bombe Citroën na afloop een duwtje in de rug te geven zijn voorbeeld te volgen. De cursus beloofde een ‘prima basis om je verder te verdiepen in de fascinerende wereld van de ID/DS-techniek’.
Interview van de maand: George van Geffen
Onze club draait op vrijwilligers. Van sommigen hebben we misschien alleen een keer de naam voorbij zien komen en van anderen kennen we de naam helemaal niet. Als je een gemiddelde La Bombe Citroën doorbladert, is er een grote kans dat je de naam George van Geffen ergens ziet staan. Maar wie is dat dan, George van Geffen?
Uit de archieven van Ton Lohman: eind goed, al goed
In oktober 1994 ging ik met een DS-kennis, Bob, naar de veiling in Fontenay-le-Comte waar ik al eens eerder een mooie en goede DS had gevonden. Bob had enige jaren daarvoor een schitterende DS23 Pallas van me gekocht en we hielden contact met elkaar. Het leek hem leuk om eens met me mee te gaan op DS-queeste.
Een motorkapslot voor de eerste neus
Onlangs moest de taxatie van Dick Esselink’s ID19P uit 1958 vernieuwd worden. Daarna werden de verzekeringsvoorwaarden aangepast. De massa-schakelaar moet bedienbaar zijn vanuit een afsluitbaar compartiment. Hoe dan?
Pallas naar Magna Graecia
Als je zoon en aanstaande schoondochter je vragen op hun bruiloft in jouw DS te mogen worden rondgereden, wie bedenkt zich dan twee keer? Jan van der Steenhoven kreeg deze eervolle vraag in 2021: een buitenkansje voor de rechtgeaarde DS-liefhebber. Nou ja, een kans zeker en buiten ook, want schoondochterlief komt uit het goddelijke Italië. Dus ja, dat was en is behoorlijk buiten Nederland. Nou had hij “ja” gezegd, maar zijn vrouw wilde natuurlijk ook naar de bruiloft.