Voor de huidige leden van de Tweede Kamer is de ijscokar van ondernemer Moes het enige mobiel erfgoed dat ze dagelijks tegenkomen. Maar het bedrijf van ijscoman Moes dreigt de nek te worden omgedraaid door het verbod op klassieke bromfietsen in de milieuzone van de gemeente Den Haag.
Gevraagd naar partijstandpunten
Reden genoeg om de verschillende partijen in de aanloop naar de Tweede Kamer verkiezingen van maart 2021 te vragen hoe ze tegenover het behoud van en rijden met ons mobiel erfgoed staan. Van de gevestigde partijen reageerden VVD, CDA, SP en SGP. Van de nieuwkomers namen Code Oranje, Modern Nederland, de Piratenpartij, de Liberale Partij, Volt en Jezus Leeft de moeite om ons te antwoorden.
Oldtimer nauwelijks genoemd in verkiezingsprogramma’s
SP is de uitzondering op links
Bij PVV en FvD ontbreekt een klimaatstandpunt
Bij PVV en FvD is onduidelijk wat hun standpunt is over oldtimers en mobiel erfgoed. Een klimaatstandpunt ontbreekt in het verkiezingsprogramma van zowel Wilders als Baudet. Op de vragen van de FEHAC werd niet gereageerd. Of enige waardering voor het mobiel erfgoed bestaat moeten we afleiden uit het stemgedrag in de afgelopen jaren. Dat is meestal wel gunstig om in mobiel erfgoed te kunnen blijven rijden. De partijauto van FvD is overigens een 50 jaar oude klassieke Rover 3,5 liter uit 1971; daarmee gingen Baudet en Hiddema bij de formatie van Rutte III op bezoek bij de koning.
VVD, CDA en SGP zijn pro-mobiel erfgoed
Nieuwkomers ook positief
De Piratenpartij vindt dat behoud van het oude materiaal de beste milieubesparing is: alles wat kan gerepareerd worden, móet ook gerepareerd worden. Hoe bestaande voertuigen kunnen voldoen aan aangescherpte milieu-eisen heeft zeer zeker hun interesse. Jezus Leeft staat positief en bewonderingswaardig tegenover oldtimers en wil ze belastingvrij houden ter instandhouding van onze cultuurwaarden. Volt vindt de historische context van oldtimers essentieel en is voor relevante uitzonderingen voor het gebruik van mobiel erfgoed. De Liberale Partij tenslotte is eveneens positief over het rijdend behouden van oldtimers: “het brengt jeugdigen op een mooie wijze in contact met de levende historie”.
Conclusie
Het politiek landschap overziend en kijkend naar de peilingen voor de Tweede Kamerverkiezingen lijkt een meerderheid aanwezig voor de oldtimer op straat. Een meerderheid die de oldtimer waardeert als mobiel erfgoed en culturele waarde en die de bestaande vrijstellingen intact wil laten. De FEHAC blijft een belangrijke speler om die mooie voornemens ook in de praktijk in daden om te zetten en zal de partijen blijven informeren en aanspreken.