Project ID20F1969 is een online serie over de restauratie van een Citroën DS Break geschreven door Hans Peter Fukkink, op de sociale media ook wel bekend onder de naam JeePee. In deze reeks is het restauratieproject te volgen van een DS Break, met veel foto’s en video’s. Van afgeschreven autowrak tot de wedergeboorte van een nieuwe Citroën DS Break. Een avontuur met uitdagingen; van (de)montage, revisie, laswerk, spuitwerk tot en met de eerste proefrit. Dit is de twaalfde en laatste aflevering. Kijk hier alle afleveringen van project ID20F1969.
La première: de Break is af!
De afgelopen twaalf maanden heb ik jullie online meegenomen in de restauratie van een Citroën ID20F Break uit 1969. De wagen is in 1992 geïmporteerd vanuit Frankrijk en heeft in haar 52-jarige bestaan slechts 29 jaar gereden en 20 jaar in opslag gestaan. De aanschaf in 2018 heeft geresulteerd in een driejarige restauratie van deze Franse auto.
Het chassis is geheel gestraald en samen met dak, kofferdeksel en de losse achterbankdelen gespoten in de in de originele kleur AC136 (Gris Rosé). De carrosserie is gspoten in de originele kleur AC522 (Vert Charmille), gecombineerd met een nieuw lederen interieur, tapijt, hemel en getint glas. Het betreft hier een van de meest geliefde Citroën ID Break-modellen. Dit type heeft namelijk de derde neus, gecombineerd met het oudere dashboard met opliggende deurklinken. De auto is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak met vier versnellingen. Tevens heeft deze Break een tweetal klapstoeltjes (strapontins).
Alle hydraulische componenten zijn gereviseerd of vernieuwd. De motor (DY3) is gereviseerd en voorzien van elektronische ontsteking. De handgeschakelde 4-versnellingsbak is geheel nagezien en gecontroleerd. De gehele bedrading is vernieuwd en de auto is voorzien van nieuwe banden. Alle RVS-onderdelen zijn gepolijst. Het chassis en plaatwerk hebben een anti-roestbehandeling ondergaan.
Al met al is zo’n restauratieproces een mengelmoes van passie, uitdagingen en geduld. De restauratie van onze Franse voitures gaat namelijk niet altijd zonder slag of stoot. De Nederlandse single Bloed, zweet en tranen van Andre Hazes past perfect in dit plaatje.
Gelukkig beschik ik over voldoende ruimte om te klussen. Je schrikt steeds weer van de benodigde hoeveelheid onderdelen en bijbehorend plaatmateriaal gedurende de ontmanteling van dit stukje Franse automobielcultuur.
Natuurlijk, het liefst hoop je dat zo’n restauratieklus zonder slag of stoot verloopt. De praktijk blijkt echter heel onvoorspelbaar en anders. Tegenspoed ervaar je minder zwaar door passie en doorzettingsvermogen. Uiteraard komen de beschikbare digitale en papieren werkplaatshandboeken en andere technische documentatie over de auto goed van pas. Als alle werkzaamheden zijn afgerond laat ik voor de zekerheid nog een finale inspectiebeurt uitvoeren bij Citro-Classique in Borculo.
De laatste twaalf jaar heb ik een aantal restauraties uitgevoerd. Nagenoeg alle Citroën ID/DS modellen zijn door mijn handen gegaan. Variërend van eerste tot derde neus en in de uitvoeringen van Berline, Break tot Cabriolet. Na een aantal testritten en verhelpen van eventuele kinderziekten gebeurt nagenoeg nog steeds hetzelfde. Het ervaren en genieten van het alom bekende zweefgevoel van onze Franse dames verliest het steeds van de passie om wederom iets te restaureren aan de hand van de koetsontwerpen van Flaminio Bertoni. En om heel eerlijk te zijn: de werkzaamheden aan een Citroën ID19 Break uit 1965 zijn al weer voorzichtig begonnen. De kans is groot dat de ID20F uit 1969 binnenkort van eigenaar gaat wisselen.
In de afgelopen jaren heb ik gelukkig nog een aantal restauratiewaardige Citroën ID/DS modellen kunnen verkrijgen op mijn strooptochten naar onderdelen. Mijn honger is dus nog even gestild, voordat het weer gaat kriebelen.
De restauratiewerkzaamheden van de Break hebben totaal zo’n 4000 foto’s en 300 video’s opgeleverd. De bijbehorende video’s en verslagen van deze voorgaande restauraties geven juist menigeen dat extra duwtje richting hun lang gekoesterde droom om hun eigen Citroën DS/ID te restaureren of aan te schaffen. En over die hartstocht van zojuist: de passie van restaureren leidt tot het plezier en enthousiasme van een ander, ook digitaal kan een restauratie op verschillende manieren meewerken aan dit plezier. Een van mijn eerdere restauraties; een DS19 uit 1958 heeft geleid tot een artikel in het bekende Amerikaanse Hagerty Magazine. Destijds was dit artikel gemaakt ter gelegenheid van het 100-jarige jubileum van Citroën. In een Amerikaanse studio zijn in tweetal dagen opnamen gemaakt volgens het proces van photo painting.
En laten we heel eerlijk zijn: we omarmen, redden en respecteren natuurlijk steeds een stukje Franse automobielcultuur, we genieten van onze hartstocht en het gaat goed komen met die Franse dames. Hoeveel van die Franse fabrieksarbeiders, die destijds in 1969 aan de Quai de Javel in Parijs deze Break gebouwd hebben, zullen nu nog in leven zijn? Het zou toch prachtig zijn dat zij deze Break ID20F nogmaals zouden kunnen aanschouwen. Aangetast door de tand des tijds en nu weer herrezen als een frisse, nieuwe déesse of gewoon op zijn Nederlands godin van de weg.
De unieke vorm en bijbehorende uitstraling zorgen voor een zintuiglijk genoegen, deze dame gaat weer een aantal decennia een zorgeloze toekomst tegemoet.
Nous continuerons,
Hans Peter Fukkink (JeePee)