Project ID20F1969 is een online serie over de restauratie van een Citroën DS Break geschreven door Hans Peter Fukkink, op de sociale media ook wel bekend onder de naam JeePee. In deze reeks is het restauratieproject te volgen van een DS Break, met veel foto’s en video’s. Van afgeschreven autowrak tot de wedergeboorte van een nieuwe Citroën DS Break. Een avontuur met uitdagingen; van (de)montage, revisie, laswerk, spuitwerk tot en met de eerste proefrit. Dit is de elfde en voorlaatste aflevering. Kijk hier alle tot dusverre verschenen afleveringen van project ID20F1969.
De laatste loodjes
Ik zie de spiegeling van de tl-buisverlichting in de nieuwe lak van de motorkap, deze is in de originele groene kleur AC522 Vert Charmille aangebracht. Het chassis, dak, kofferklep en de losse achterbankdelen zijn voorzien van een laklaag in de originele kleur AC136 Gris Rosé.
Het is dezelfde Citroën Break ID20F uit 1969 die ik in maart 2018 verkreeg ik via een tip van een collega. De auto werd destijds bij een autodealer in Roosendaal aangeboden als schadewagen,.Verdwaald stond deze Franse dame tussen meer dan 300 occasions. Niet echt een plek voor een bejaarde voiture. Op een verlaten gedeelte van het immense terrein stond ze verscholen in een hoek, verlaten en afgedankt. De wagen was voorzien van vier nieuwe Michelin banden. Maar de DOT-codering dateerde van meer dan tien jaar geleden en waren daardoor onbruikbaar.
De voorspatborden en motorkap waren er los opgelegd, het overige plaatmateriaal, bumpers, losse dashboard en interieur lagen opgestapeld in de wagen zelf. Dit stukje Frankrijk was verworden tot een mislukt project door een van de vorige eigenaren. Uit studie van de oude kentekenbewijzen en raadpleging bij de RDW, bleek dat de nieuwe aanwinst al mogelijk meer dan twintig jaar stil heeft gestaan. Bij het speurwerk naar de herkomst van de auto kon ik afleiden dat het hier mogelijk een Belgisch exemplaar betrof en bestemd was voor de Franse markt, of was zij mogelijk toch aan de Quai Javel in Parijs gebouwd? Het bijzondere van dit overgangsmodel uit 1969 is dat deze Break beschikt over een derde neus en een tweede neus dashboard.
Ik kan niet anders concluderen dat het autospuitbedrijf met expertise, zorg en precisie de werkzaamheden heeft uitgevoerd. Hier staat een product met de basis die doorspekt is met grote hoeveelheden oud vet, de lucht van vergane motorolie, frustraties, afgebroken bouten, straalwerk, ontvetten, NOS-onderdelen, polijsten, missende onderdelen en uiteraard veel sleutel- en rijplezier.
In 2018 stond deze Break voor een aantal dagen in de Achterhoek voor technische werkzaamheden. Ik had mezelf getrakteerd op een hotelovernachting bij hotel In de Groene Jager in het mooie plaatsje Barchem. Het markante hotel bestaat al sinds 1860 in het hart van Barchem en is gelokaliseerd op de plek waar de provinciale wegen naar Lochem, Ruurlo en Borculo elkaar kruisen. Dit hotel ademt nog de sfeer uit die gelijk is aan het bouwjaar van de Break, namelijk die van de jaren zestig en zeventig. Hoogpolige tapijtjes op de tafeltjes, een warm welkom waarvoor oprechte aandacht is en een welgemeende gastvrijheid. Het lokale bier vloeit, het eten was prima en het bed goed. Echter de tijd staat hier ook niet stil, de rollen zijn omgedraaid. Het hotel is in 2020 verkocht en voorlopig gesloten. Daartegenover heeft onze Citroën Break weer het levenslicht mogen zien en zal zeer binnenkort weer over het asfalt zweven.
Het is de combinatie van al die nieuwe en gereviseerde onderdelen die het overbekende zweefgevoel bij deze wagen teweeg brengt. In een chiquere beschrijving: het hydropneumatische suspensiesysteem zorgt voor een zelfcorrigerende en variabele rijhoogte, afhankelijk van de belasting en weggesteldheid. Een aantal uitspraken van de heren Boyle en Pascal blijken daadwerkelijk aan de grondslag te liggen van dit bekende zweefgevoel. Zo gek waren die jongens toch niet in de 17e eeuw.
Ook de jacht naar nieuwe of tweedehands onderdelen was een aparte en leuke fase in het restauratieproces. Met name de laatste jaren wordt de online handel in tweedehands onderdelen gekenmerkt door bovengemiddelde prijzen.
Ook diverse nationaliteiten gaan als een rode draad door de diverse toepassingen. De vier Eyquem bougies zorgen met hun vonk voor de ontsteking van het mengsel brandstof en lucht. Leuk te weten is dat de firma Eyquem in 1886 is opgericht door de Fransman Maurice Eyquem, en zo blijft het na al die jaren wel weer een Frans feestje. En toch is er ook een klein, niet te vergeten, component van Italiaanse afkomst. Het betreft hier namelijk de Weber carburateur met zijn twee venturis.
De originele ruiten zijn vervangen door een getinte versie en allemaal voorzien van nieuwe zwarte raamrubbers. Inmiddels is ook het gehele lederen interieur beschikbaar; een ware verzameling van stoelen, banken en deurpanelen. Dit allemaal in cognackleur, met de typische heerlijke authentieke geur van dit natuurproduct. De twee klapstoeltjes (strapontins) die in de kofferbak thuishoren, zijn in de juiste kleur gespoten. Beide strapontins zijn door mij voorzien van een nieuwe lederen bekleding en combineren mooi met de aangebrachte grijze bekleding op de achterste twee binnenschermen en de zwarte bekleding van de kofferbak.
De bekleding wordt verlijmd op de zijbalken en uitstulping van de voorstoelen, deze luistert trouwens naar de prachtige Franse naam traverse sous siège. De achterbank van de Citroën Break is een samenspel van diverse losse componenten, dit om de mogelijkheid te bieden voor het creëren van een grote laadbak. De voorstoelen zijn voorzien van grote hoofdsteunen en worden gescheiden door de middenarmsteun. Alle deuren worden voorzien van de benodigde gepassiveerde onderdelen, ruit- en slotmechanisme. Het afstellen vergt geduld en enige vaardigheid, maar het resultaat mag er zijn.
De gapende gaten in de voorschermen worden voorzien met de kenmerkende S.E.V. Marchal koplampglazen en gereviseerde lichtbakken met nieuwe H4-lampenunits. Het mechanisme voor de meedraaiende koplampen is redelijk complex en is een samenspel tussen trekkabels, veren, stangen, kunststof bussen en demper. Vanaf de introductie in 1967 was deze gezichtsbepalend en verbeterde het zicht in de bochten aanzienlijk. Voor de veiligheid zijn er een tweetal driepuntsautogordels gemonteerd, ondanks dat deze pas in 1971 waren verplicht.
Dit was trouwens ook het jaar van de Franse chansonnier Michel Delpech: hij scoorde een Europese hit met Pour un flirt. Onze eigen Nederlandse popgroep The Cats had met One way wind ook een grote hit in 1971. Het werd uiteindelijk hun best verkochte plaat. Teug naar de dag van vandaag. Het totale chassis wordt behandeld met roestwerende middelen, zoals Dinitrol in de vorm van undercoating. ML en wax penetrant.
Gedurende de restauratie zie je de wagen groeien en steeds mooier worden. Ook de kleine wieldoppen verfraaien deze zestiger. De onderkant van de zijbalken wordt afgewerkt met een aantal nieuwe originele afdekplaten, die luisteren trouwens naar de prachtige naam tôle de bas de caisse.
Na al die jaren wordt het werkelijkheid. Er is weer een Franse schoonheid gered van de ondergang. In principe is deze auto geheel uit elkaar geweest, tot op het laatste schroefje. Niet iedereen is een voorstander van een volledige restauratie en hecht meer aan de unieke oude kenmerken van een oldtimer. Maar elke auto is nieuw geweest en ook deze Break zal zijn patina krijgen.
In de afgelopen drie jaar zijn ruim 2.000 uur besteed om de restauratie te voltooien. Grote hoeveelheden handenreiniger, koudontvetter, poetsdoeken en afgebroken staalboren maken het verhaal compleet. Hartstocht, geduld en sleutelplezier maken dit samenspel van chassis en plaatmateriaal tot een mooie verschijning: een machtig groot glasoppervlak, een dak met imperiaal, de achterklep in twee delen, het stuurwiel (voorzien van slechts één spaak), het jaren 60 dashboard. Verdomd, daar staat wederom een Citroen Break ID20F uit 1969! Er rest ons nog slechts één aflevering van dit project, en wel la première de la première: de onthulling.
à suivre,
Hans Peter Fukkink (JeePee)