Dit seizoen is de Espace Technique Rob Lageveen maandelijks een zaterdag open. Deze maand nog op zaterdag 19 oktober tussen 10:00 uur en 16:00 uur. Ook volgend jaar zal deze werkplaats iedere maand één zaterdag open zijn. Die data zijn begin 2020 bekend.
De ruimte is een goed geoutilleerde werkplaats waar, naast een hef- en bandenbrug, divers speciaal gereedschap aanwezig is. Je voert de werkzaamheden zelf uit. De technische commissie begeleidt, adviseert en geeft antwoord op vragen. De ervaring leert dat je veel meer kunt dan gedacht. Aan het einde van de dag zul je trots terugkijken op jouw resultaat.
Voor de toeschouwers is het genieten met klassieke auto’s. En zeker als het gaat om de Citroën DS: enthousiasme, mijn vader had er ooit zo één, glimmende lak, bewonderende blikken. De andere kant van de medaille kennen alleen de bezitters. Géén cruise control, airconditioning of andere moderne technieken die het huidige autorijden comfortabel maken. Soms opmerkingen over stank en milieu. Of er is een raar geluid, iets dat kapot is of lekt. Dan ontstaat een dilemma: wegbrengen naar de garage of zelf proberen op te lossen? Een kapot lampje vervangen is bij de klassieke auto’s eenvoudig zelf te doen. Maar als de kilometerteller het niet meer doet? Wat betekent dat gepiep of geratel onder de motorkap? Kan ik dat zelf oplossen?
Het waren dit seizoen druk bezochte zaterdagen, godinnen in alle kleuren en uitvoeringen in de Espace Technique Rob Lageveen of buiten op de parkeerplaats. Ook afgelopen maand was het een drukte van belang. Een sfeerbeeld.
Bij twee auto’s zijn de eigenaren kleppen aan het stellen. Eén ervan is Sjef. Samen met Willem is hij bezig. Hij heeft de auto nu een jaar, het is zijn eerste DS. Al eerder was hij er om o.a. een 123-ontsteking te plaatsen. Nu is er een lekkage bij de wartel van de hoogteregelaar. Op het moment dat hij een Bahco op de wartel van de lekkende leiding wil zetten, merkt de technische commissie op dat het niet zo handig is: er is grote kans op beschadiging van de wartel, en mogelijk breekt de hydraulische leiding als er geforceerd aan de wartel wordt gedraaid. Gebruik een speciale leidingsleutel. En als het niet anders kan een goede 9 mm steeksleutel. Nooit een waterpomptang! Uiteindelijk lukt het om de lekkende leiding goed in de hoogteregelaar te monteren.
Sommige auto’s zijn er vaker. Omdat er meer zaterdagen nodig zijn om alles naar het zin te krijgen. Als voorbeeld de DSuper uit 1969 van Kees en Mieke. Nog niet zo lang geleden omgebouwd naar een DSuper5 met 2100 motor uit. De kleur is Vert Melèze, een keuze van een vroegere eigenaar. Ze hebben de auto al 20 jaar en in die periode is er al veel vervangen. Daarvoor zijn ze al eerder op een sleuteldag geweest. Nu is er olieverlies via het deksel van de versnellingsbak. Lastig omdat je niet weet hoeveel er is weggelekt en je niet wilt dat de bak droog komt te staan. Ook voor het milieu is lekkage niet goed. Na inspectie blijkt de lekkage te komen via de naad tussen deksel op het schakelmechanisme. Goed schoonmaken en vloeibare pakking lossen het op.
Verderop demonteert Yvonne de tellerunit uit haar dashbord. Het is een grijze DS21Pallas uit 1965. De kilometerteller deed het niet meer, tijdelijk heeft ze een andere gebruikt. Vooraf was nagegaan of het euvel niet aan de kilometerkabel lag. Inmiddels is, via de technische commissie, de originele teller gerepareerd en klaar voor montage. Zorgvuldig merkt ze alle draden met tape. Nodig omdat bij dit type dashbord nog geen multistekkers werden gebruikt. Ook is er een haperende verlichting. Een slecht contact is de oorzaak. Eenmaal thuis mailt ze dat de kilometerteller en de verlichting het goed doen, maar jammer genoeg doet de temperatuurmeter het nu niet meer. Daarvoor komen Yvonne en Ruud volgende maand terug.
Op de brug staat een Beige Albatros break ID20F uit 1971 van Lex. Zijn break heeft al 18 jaar gelaste bollen. Hij had het advies gekregen om een nieuwe hoogteregelaar te monteren of de oude schoon te maken. Bij demontage blijkt dat er achter berline-bollen zijn gemonteerd. Deze hadden overigens wel de juiste druk. Op advies van de technische commissie worden gedeelde veerbollen geplaatst, die geven een soepeler veergedrag. Na een proefrit beaamt Lex dat de auto nu prima veert.
Tussen de middag is het tijd om de rug te rechten en bij te praten. In de Salon staat de lunch klaar. Even een half uur iets anders. Dan duikt iedereen weer in de techniek. Mischa werkt aan zijn Ivoire DSpécial uit 1973. Hij heeft de auto sinds 1993. Hij doet alleen klussen die in een dag afgerond kunnen worden, zoals dynamo vervangen, grote beurten en lekzakken. Bij bepaalde toerentallen zit er een trilling en dreun in de auto. Vermoedelijk veroorzaakt doordat de motor scheef in de motorruimte zit en er verkeerde achterbanden gemonteerd waren. De achterbanden werden al eerder vervangen door Michelin banden, waarna de trilling weg was. Om de dreun aan te pakken moeten de motorsteunen los. Daarna wordt de motor gelicht en recht geplaatst. Het lijkt eenvoudig, maar het losmaken van de linker motorsteun is lastig: je kunt er slecht bij. Daarom is er een speciale sleutel in de Espace Technique. Uiteindelijk lukt het en kan de motor recht geplaatst worden. Daarna is de dreun weg. Corstiaan heeft zijn DS21 uit 1968 sinds een jaar. In de 80’er jaren had hij ook al eens een DS. Maar toen er kinderen kwamen was daar geen tijd meer voor. Deze auto was oorspronkelijk Gris Palladium, maar een vorige eigenaar, een dameskapper, vond het een lelijke kleur en liet de auto Bleu Platiné spuiten. Een kleur die je tegenwoordig niet veel meer ziet. Een mooie auto. Hij is druk bezig: kleppen stellen, vrije slag van de koppeling afstellen, het hoesje bij de ontkoppelingscylinder plaatsen en het ontstekingstijdstip afstellen conform het handboek.
Het afstellen van de vrije slag van de koppeling is nodig omdat de koppelingscylinder eerder los is maakt van de hefboom van de koppeling om de v-snaren te vervangen. Bij het terugplaatsen heeft hij een vergissing gemaakt, waardoor de auto nu niet fijn schakelt. En dat terwijl hij alle afstellingen vooraf had genoteerd. Met hulp van de Wim, Harry en Albert-Jan lukt het uiteindelijk om alles goed te monteren. Een proefrit bevestigd dat dit het euvel was. Een blikkerig geluid in de motorruimte van een zwarte DS20 stelt de technische commissie voor een uitdaging. Rick heeft de auto nu een jaar, het is zijn eerste DS. Het geluid is vooral te horen bij lage toerentallen. Het lager van de waterpomp, de distributie of een losliggende plaat lijken het niet te zijn. De auto moet op de brug om met een stethoscoop het geluid te detecteren. Jammer genoeg is de brug bezet. Wordt vervolgd…
Iets later komt Nadja aanrijden met een donkerblauwe DS20 uit 1972. De startmotor doet het soms niet. Het startrelais is de oorzaak. Een euvel dat twee oorzaken kan hebben. De imitatie versie heeft soms een elektrisch probleem in het relais. Dat kan gerepareerd worden. Een andere oorzaak kan de aansluiting zijn van de accuklem op het relais. De loden accuklem is geperst op een koperen strip die verbinding maakt met het relais. In de loop van de tijd kan daar ruimte ontstaan. Op te lossen door de loden accuklem te verwijderen en er een messing accuklem op te monteren. Ze heeft haast en neemt daarom een nieuw startrelais mee. Die kan er later thuis wel opgezet worden. Dan kan de oude ook worden gerepareerd.
Een geslaagd initiatief, de maandelijkse opening van de Espace Technique Rob Lageveen!