Datum: dinsdag 13 november 2018
Plaats: Museum Soest, Steenhoffstraat 46, Soest
Aanvang: 20:00 uur, hoofdingang voorzijde (na 20:15 uur aanbellen)
Parkeren: linker oprit gebruiken
Toen André Citroën in 1935 overleed nam Michelin de zaak over. Maar niet zonder maatregelen te nemen: ontslag voor veel personeel, afbouw dure reclame op de Eiffeltoren, inrichten voorraadbeheer en bezuinigingen op de productie van de Traction Avant.
Aangaande dit laatste komt men terecht bij de meest belangrijke ontwerper van Citroën: André Lefèbvre. Deze man had in sneltreinvaart de Traction moeten ontwerpen en dat was een heel andere auto voor die tijd. Verder werkte hij aan de Traction-15 (6-cilinder) en de TUB (de voorloper van de HY). De bekwame Michelin directeur Pierre Jules Boulanger had veel vertrouwen in Lefèbvre en gaf hem ook snel de opdracht om de 2CV te ontwerpen.
Na het grote succes van de Traction was Lefèbvre thuis al bezig geweest met het ontwerp van een opvolger. Hij liet Bertoni – de in 1934 bij Citroën in dienst getreden stylist – carrosserie schetsen maken. Boulanger aarzelde aanvankelijk maar stemde toch al snel in met een VGD: Voiture à Grande Diffusion. Dit werd de DS19.
Onderwerpen van de lezing:
- Gabriel Voisin, André Citroen, Michelin
- André Lefèbvre, aero-nautisch ingenieur, coureur, ontwerper
- Ontwerp karakteristieken DS19
- Het Bureau d’Études