La Bombe Citroën nr. 374 (januari 2018)
De technische commissie werkt aan de weg
Ook voor 2018 organiseert de Technische Commissie (TC) weer een aantal interessante cursussen en workshops. In het overzicht staan de verschillende data vermeld. Nieuw is de cursus ‘ID/DS Technique’. Hierin wordt kennis gemaakt met de verschillende vormen van techniek van de ID/DS en het is de ideale opmaat voor onze eventueel te volgen andere cursussen. Verder gaan in samenwerking met de Regio Midden twee sleuteldagen plaatsvinden in de Technische Ruimte naast het magazijn, die in deze winterse periode vooral dienst doet als stallingsruimte. Hier hebben we de beschikking over een goed geoutilleerde werkplaats voor cursus en instructie, voorzien van onder andere een werkplaatsbrug, bandenbrug, banden(de)montage- en balanceerapparaat, een hydraulische pers et cetera.
Iedere dinsdagavond zijn leden van de TC bij de clublocatie aanwezig. Je kunt bij hen terecht met allerlei ID/DS-gerelateerde vragen of voor adviezen. Ook kan een ID/DS op de brug voor bijvoorbeeld inspectie. Verder kun je langskomen om bijvoorbeeld stuurhuishoezen te vervangen, op een los meegenomen stuurhuis uiteraard. Hetzelfde geldt voor de hoezen van een aandrijfas. We beschikken over al het mogelijke speciaal gereedschap, diverse kleine ingrepen zijn met onze assistentie mogelijk. Informeer bij de TC, wij helpen je graag verder.
De cursussen ‘Technique’, ‘Electrique’ en ‘Hydraulique’ worden gegeven in De Salon, de vergaderruimte bij de clublocatie boven het magazijn in Tull en ’t Waal.
Het komend jaar zullen leden van de TC ook weer op verzoek bij verschillende regio’s lezingen verzorgen. Is er een onderwerp waar je meer van wilt weten? Overleg het met de regiocoördinator en wij komen.
Opgeven voor cursussen en workshops alsmede voor het stellen van technische vragen of informatie: technischecommissie@iddsclub.nl
l’ID19 de mon père
Jaap Margry haalde foto’s en herinneringen op aan zijn vader: Joost Margry was een bekende architect in Breda. Zo is zijn Sporthal uit 1958 onlangs aangewezen als Rijksmonument. Zijn architectenbureau liep zo goed dat hij zich in 1958 een ultramoderne Citroën ID19 aanschafte. De ID volgde een Topolino, een Morris Minor en twee Fiats 1100 op. Voor zijn vrouw Loet kocht hij bovendien een Fiat 500, waarmee zij trendsetters waren voor de ‘tweede auto’ in de buurt.
Kleur bekennen
Deze nieuwe serie in la Bombe Citroën gaat over autokleuren, meer specifiek ID en DS-kleuren. Verhalen achter kleuren, de keuze van kleuren, de betekenis van kleuren. Waarom een bepaalde kleur nu mooi is en een ander moment minder populair kan zijn. Want ook de klassieke Citroën DS ontkomt niet aan trends. De kleur van een auto is een ingewikkeld iets. In tien afleveringen bespreekt Rob Hoen tien DS en ID-kleuren, met voorafgaand in deze la Bombe Citroën dit algemene artikel. Let wel: deze serie is geen kleurenadvies voor restauraties. Evenmin zijn de getoonde kleuren een voorbeeld voor de autospuiter.
Gris Palladium
In de reeks Kleur Bekennen de eerste aflevering over Gris Palladium. Deze metallic lak verschijnt voor het eerst in september 1964 op de nieuwe DS19 Pallas. Het is de meest luxe versie van de DS. In het persbericht meldt Citroën dat er ruim 40 ‘verbeteringen en verfijningen’ zijn ten opzichte van de standaard DS. Het is de eerste DS met metallic lak.
Les concessionaires d’Antan
Ward Hagenaar deelt zijn fraaie collectie met ons. Dit keer enkele scans van Garage Aubert. Mooi om de drie neuzen te zien bij de occasions in 1968.
En verder natuurlijk alle vaste rubrieken en clubmededelingen.