Tekst Gies Aalberts
Foto’s Rob Hoen en VPRO

Thierry Samson bedacht in 1983 dat hij een DS wou bezitten. Elf was hij toen, en het duurde nog twintig jaar voor het zover was. En nu is de tevreden eigenaar met zijn trotse bezit onderdeel geworden van de documentairereeks van de VPRO Made in Europe. Zondag 19 maart aanstaande is het zover. Samson: ‘Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze ervan gemaakt hebben.’

Thierry Samson (1972) is geboren in Bretagne, waar hij tot zijn 25e heeft gewoond. Hij noemt zichzelf niet zozeer Fransman of Nederlander of Europeaan, maar Nederfrans. Hij studeerde Bedrijfskunde in Frankrijk, vertrok toen nog een jaar naar Finland (‘Die sneeuw, die pure witte reinheid en de stilte die dat teweegbrengt, heerlijk. De meeste mensen willen naar het zuiden, naar de zon. Ik niet.’) en verkaste toen naar Nederland. Op z’n 11e ging Samson als goede katholiek ter communie, en daar werd de kiem gelegd: ‘Er was een stoet van kerkgangers die met een auto werden gebracht. Mijn oom reed voorop in zijn DS, en ik mocht voorin zitten. Vanaf toen wist ik zeker: ooit koop ik een DS.’ Toch zou dat nog lang duren want Samson senior vond het maar gekkigheid dat zijn zoon geld aan een auto uit zou geven.

Ode aan Nederlandse DS-garagisten
De liefde bracht hem naar Nederland. We schrijven 1997 en Samson realiseert zich dan al goed dat hij naar een DS-paradijs verhuist: ‘Ik zou een ode willen brengen aan de Nederlandse handelaren en garagisten die prachtige auto’s naar Nederland hebben gehaald. Of eigenlijk moet ik zeggen: auto’s naar Nederland hebben gehaald en daar prachtige auto’s van hebben gemaakt. Soms mochten DS’en gewoon gratis mee, maar die zijn dan alsnog enorm opgeknapt. Toen ik in Nederland ging wonen, viel het me ook op dat er hier zo veel DS’en rondrijden.’ En zo kwam het er in 2003 alsnog van. Samson moest voor zijn werk (hij is specialist in klanttevredenheidsonderzoek; ‘Feedback is a gift.’) in Hilversum zijn. Daar stond een DS21 IE van oktober 1970, Sable Métalisé, handgeschakeld. ‘Ik had het geld, ik kon haar kopen, daar hoefde ik niet lang over na te denken.’ De eerste jaren stond de DS in de garage, maar aan die luxe kwam een paar jaar geleden een eind. ‘2017 wordt het jaar van de restauratie, want daar is ze wel aan toe (‘Zal ik maar voor die roest aan de onderkant van de achterklep gaan staan?’) en Samson wil dat grotendeels graag zelf doen: ‘Niet vanwege het geld, maar ik wil gewoon zelf met mijn handen werken. Overigens zal dat dan wel met de Franse slag gaan, ik ken mezelf. Als ik iemand iets zie doen, zeg ik ook altijd met een vet Frans accent: “Niet met de Franse slag hoor!”’

Made in Europe
Ergens in de zomer van 2016 blijkt de VPRO te zijn begonnen aan een documentairereeks naar aanleiding van het boek Made in Europe van Pieter Steinz. Steinz heeft zijn columns in NRC Handelsblad jarenlang gewijd aan een pro-Europeaans tegengeluid tegen alle scepsis. Aan de hand van in zijn ogen typisch Europeaanse vindingen en opvattingen en cultuuruitingen legt hij uit wat ons bindt. Ook de Citroën DS hoort daar bij: (Made in Europe, p. 90)

‘Auto’s zijn het equivalent van de grote gotische kathedralen, vond de Franse criticus en socioloog Roland Barthes. Auto’s zijn de opperste schepping van een tijdperk, met passie geconstrueerd door onbekende kunstenaars en geconsumeerd als beeld én als gebruiksvoorwerp door een heel volk dat ze als puur magische objecten beschouwt. /…/ Het gezamenlijk ontwerp van de Franse luchtvaartingenieur André Lefèbvre en de Italiaanse beeldhouwer en industrieel vormgever Flaminio Bertoni stond toen al bekend als het summum van design for the millions, met zijn aerodynamische vorm, zijn hydropneumatische vering en zijn schijfremmen.’

In aflevering 6, Verlangen bezoekt presentator Dimitri Verhulst het ICCCR in Middachten. De VPRO zocht een eigenaar en vond die in Thierry. ‘We zijn wel een ongeveer een dag in de weer geweest. Ik heb nog niets gezien en ik ben eigenlijk ook best wel benieuwd wat ze ervan hebben gemaakt. Ik ben niet zo blij dat ze het op hun website hebben over ‘gadget’ want ik beschouw mijn DS absoluut niet als gadget. Voor mij is de DS iets wat juist blijvende waarde heeft, net zoals mijn LP’s dat bijvoorbeeld hebben – dat is niet te vergelijken met spotify of met cd’s. Ik heb dat laatst op mijn Facebookpagina geschreven: sommige dingen zijn bepalend voor de tijdgeest, de DS, vinyl, de Nokia 3310. Maar goed, we zullen zien wat Verhulst en co ervan hebben gemaakt.’