La Bombe Citroën oktober 2019 nr. 391

Edito: in het donker

Dinsdagavond 17 september reed ik over een relatief lege A2 terug naar huis. In mijn hoofd lekker nagenietend van de redactievergadering waar ik zojuist vandaan kwam. De Snoek op 130, het klokje op half elf en de radio op Radio2. Wat is zo’n Citroën DS een vreemd ding ook. Een werktuig dat mensen verbindt. De hele avond hebben we als redactie, aangevuld deze keer met een aspirant redacteur en een herintreder niet alleen de inhoud en opmaak van la Bombe Citroën besproken, maar ook het leven met en rondom de DS uitvoerig uitgediept. En zo’n avond met intensieve discussies en uiteraard ook slap geouwehoer sluiten we als redactie steevast af met het nog even kijken naar en zitten in elkaars wagens. Achterelkaar aanrijdend verlaten we Tull om nog snel een kiekje te maken van DS’en in het donker.

In dit oktobernummer gaat herintreder Rolph van de Burgt Fritschy verder waar hij zeven jaar geleden gestopt is, leven we mee met een autoleven van Dyane tot DS en zien we waarom het vet uit de naden moet kruipen.

Gerald Willemsen

Espace Technique: 26 oktober sleuteldag in Breda

Wil je leren hoe een 10.000 km beurt uit te voeren? Wil je ander onderhoud of reparaties aan je DS uitvoeren? Of wil je de auto winterklaar maken? Dat kan allemaal op zaterdag 26 oktober onder deskundige begeleiding van de leden van de Technische Commissie bij de DS Store in Breda.

Benzinegel, wat is dat?

Wie kent het niet? Je hebt je snoek een tijdje weggezet omdat je in de wintermaanden er niet mee rijden wilt, of je bent met een grote renovatie bezig waardoor het aparaat voor ruim een jaar uit elkaar ligt. Dan breekt de grote dag aan waarop je de sleutel weer in het contact steekt en de startmotor tot leven komt. Ja de startmotor wel maar de motor niet…. De accu is goed, dus de aandacht op de carburateur gericht. En daar blijkt al dat er iets niet goed zit. Een beetje plakkerige goedje onderin de vlotterkamer. Alles schoongemaakt, daarna opnieuw starten en ja de motor slaat aan maar blijft niet lang lopen.

Autoverleden: Citroën, de rode draad in het leven van Paul Tot

Het merk Citroën trekt eigenlijk als een rode draad een spoor door mijn leven. De eerste kennismaking met dit merk was, jawel, een DS. Weliswaar was dit de oranje Dinky Toy van mijn zus, maar voor zover ik mij kan herinneren was dit wel de eerste Citroën. Daarnaast woonde er bij ons in de straat een buurman – thuis noemden wij hem ‘de precieze’- die bijzonder zuinig op zijn auto’s (Citroëns) was. In mijn beleving vertroetelde hij z’n auto’s: eerst een Ami en later een tweetal GS’en. Verder woonde er in ons portiek een buurman die bij de woningverhuurder werkte en onderhoudswerkzaam-heden uitvoerde. Daartoe reed hij in een rode besteleend. Mijn goede smaak voor auto’s was gevormd.

Antiroest behandeling met vet

In oktober kocht ik een DS21IE Pallas uit Nice; een heel origineel exemplaar. Om deze auto zo te houden wilde ik een extra goede anti-roest behandeling uit laten voeren.