La Bombe Citroën, maart 2018 (jaargang 40, nr. 376)

Op onze tellen passen

Een tijdje terug kregen we op de redactie te horen dat de nummering van de jaargangen niet meer klopte. Het bericht kwam van Tom Eyzenbach. Tom had dit scherp gezien en alle jaargangen in een helder schema gezet. En inderdaad hebben we tot drie keer toe de jaargangen niet doorgenummerd bij de jaarwisseling. Het is nu jaargang nummer 40 en niet zoals nu in het februarinummer staat vermeld 39. Tom Eyzenbach verklaarde: “Als 1979 -het oprichtingsjaar van de club- jaargang 1 is, dan zijn we nu echt in jaargang 40. 
Eerder ging het al in de fout bij jaargang 31 in 2010. Daarna jaargang 37 voor 2015 en 2016 en nu dan jaargang 39.” We zijn Tom dankbaar dat je op onze tellen past en hebben het direct rechtgezet.
In dit nummer neemt Rob Hoen ons mee naar de kleur Bleu Monte Carlo en belanden we in een nagespeeld verkeersongeval.

Workshop 10.000km-beurt op locatie!

Op zaterdag 7 april vindt er weer een workshop 10.000 km-beurt plaats. Ditmaal zijn wij te gast in Groningen bij de DS-salon aan de Koldingweg 29 in de stad Groningen.
Een heel leerzame, maar vooral ook gezellige dag. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus wees er snel bij. Opgave en informatie via e-mail: technischecommissie@citroeniddsclub.nl.
Technische Commissie ID/DS club Nederland

Voorjaarsevenement 15 april

Kijk hier voor het laatste nieuws.

Kleur bekennen: AC605 Bleu Monte Carlo

Sommige kleuren horen bij auto’s, zonder tussenkomst van marketeers of designers. Vraag je aan iemand waarom dat zo is, dan blijft men het antwoord vaak schuldig. Door een film, een reclame, de kleur van de auto van de ouders van een vroeger vriendinnetje, een bepaalde herinnering. Het is dus heel persoonlijk. Een Mercedes is zilver. Een Volvo is blauw. Een Renault is geel. Een Audi is groen. Bij mij is een Citroën DS blauw. Ergens in een vage herinnering is hij lichtblauw. Waarom? Omdat te weten is het soms nodig diep te graven in je herinneringen. Je bent je er niet bewust van. In ieder geval resulteerde het bij mij in de aankoop van een blauwe ID19 uit 1959. Ik zag de auto, ik moest hem hebben.

17 mei 1973: Mazamet

Schrik niet. We laten hier geen gruwelijk ongeluk zien. Het lijkt een stad waar alle mensen plotseling, zomaar in één keer zijn omgevallen. Alsof er een vliegtuig overheen gevlogen is en met slaapmiddel heeft gesproeid. Gelukkig niets van dat al. Op deze dag zijn alle inwoners, 16.610 mensen om exact te zijn, in de straten van hun stad Mazamet gaan liggen om bewustwording te creeëren voor het alsmaar groeiende aantal verkeersslachtoffers in Frankrijk. In 1972 waren dat er 16.770, het aantal inwoners van Mazamet is ongeveer hetzelfde en dat maakte opeens inzichtelijk hoe ontzettend veel mensen dat zijn. Kijk hier naar de uitzending van Andere Tijden.

Citroën Métier

Bennekom, een dorp op de Veluwe. Ergens aan de uiterst keurige Edenseweg 40a ligt, een beetje achteraf, de werkplaats van H.J. Jansen. Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken een nogal desolaat uit de jaren ‘50 stammende werkplaats aan te treffen. Om in de werkplaats te komen moet ik eerst door een zo goed als leeg kantoortje, alleen een Gispen bureau en twee rode keiharde iconische buisstoelen ooit ontworpen door Mart Stam zijn de stille getuigen van een verstilde tijd. Op het verder lege bureau ligt opengeslagen de DS-bijbel. Verder heerst er een serene rust. Ik neem plaats op een van de verchroomde buisstoelen en wacht af. Maar gelukkig, er gebeurt niets. De klok staat op drie uur en blijft daar staan, voor altijd. Of zou ik in een tijdloze strip beland zijn?