La Bombe Citroën, februari 2019, nr. 385

Edito

De klassiekerwereld lijkt nog in diepe winterslaap. Alleen bij het clubmagazijn of bij een evenement kom je sporadisch een in het wild rijdende Snoek tegen. Achter de schermen gonst het echter van de activiteiten. De club maakt zich op voor het veertigjarig clubjubileum en het honderdjarig bestaan van Citroën deze zomer. En in garages en schuurtjes wordt stevig gelast, geschuurd en gepoetst. Nog anderhalve maand en we mogen weer. In dit nummer maken ruim baan voor één van onze meest trouwe verhalenvertellers, Ton Lohman. De kleur van deze maand is Beige Albatros en de negentiende president van Frankrijk wordt geëerd op de cover.

Gerald Willemsen

Jubileumeditie voorjaarsrit

We vieren het 40-jarig bestaan van de Citroën ID/DS Club op zondag 14 april 2019 op het Paleis Het Loo. Natuurlijk hoort op deze prachtige locatie een echt concours d’élégance.
In alle categorieën worden prijzen toegekend voor de origineelste auto maar ook de mooiste en best gerestaureerde auto. Bovendien is er een publieksprijs. Natuurlijk is een concours d’élégance een soort wedstrijd, waarbij wie de mooiste auto heeft en ook speelt de staat van de auto een grote rol. Maar het betekent niet dat wie zijn auto duur heeft laten restaureren, automatisch de mooiste auto heeft. En in een heel originele auto mag bij wijze van spreken een deuk zitten. Kortom er worden bij de beoordeling allerlei aspecten meegewogen en meedoen is belangrijker dan winnen.

Getuige DS: De 19e president van Frankrijk

Zondagavond 15 juni 1969. Het is bijna de langste dag van het jaar, vijftig jaar geleden. De tweede ronde van de Franse presidentsverkiezingen is in volle gang. Na de eerste ronde – twee weken geleden – zijn er twee kandidaten overgebleven. Dit is dé dag. Wordt het Alain Poler? Of wordt het Georges Pompidou, de voormalige aide de camp van generaal Charles de Gaulle?

56 DS’en maar nu volgt het afscheid

Door fysiek ongemak na een beroerte kan Ton Lohman, docent Nederlands en autojournalist, niet goed meer in de DS rijden. In veertig jaar tijd heeft er meer dan vijftig gehad, het merendeel voor de handel, maar nu gaat de laatste de deur uit. Dat stemt hem treurig, maar gelukkig is er altijd nog de literatuur, een nóg grotere liefde.

Kleur bekennen: Beige Albatros (AC087LE)

Een Albatros is een zwerver en een zwever. Deze zeevogel komt alleen aan land om zich voort te planten. Eenmaal op de grond, beweegt hij zich onbeholpen. De grootste soort heeft een spanwijdte van bijna drie-en-een-halve meter. Daarmee kan hij op een dag zo’n duizend kilometer afleggen, zonder ook maar één vleugelslag te maken. De vogel heeft een enkel doel: eten vinden om te overleven. Albatrossen beheersen de kunst van het zweven tot in de perfectie. Ze worden geholpen door een schouderslot. Dat is een pees die de vleugel vergrendelt wanneer die volledig uitgestrekt wordt. Hierdoor kunnen de vleugels gestrekt blijven tot op grote hoogte, zonder enige spierkracht te verbruiken. Het inspireert de lakfabrikant Le Franc begin jaren 70 om voor Citroën de kleur Beige Albatros te maken. Niet dat je met een zwevende Citroën DS zover komt als met een Albatros. Daar helpt geen kleur aan, zo weten ze bij Le Franc ook wel. Een DS is slechts aerodynamisch voor het oog, is zelfs heel inefficiënt in het gebruik van energie. In alles het tegendeel van een Albatros, behalve als het gaat om schoonheid.

Espace Technique: lekzak vervangen

Al een paar jaar is er achter in de auto bij het omhoog komen een knak. Alsof er iets met veel kracht op zijn plaats schiet. De oorzaak is slijtage van een veerstang. Het klinkt niet fijn. Wel karakteristiek voor een oude dame. Ze komt tot leven. Niets aan doen. Tot op een dag bij het achterwiel een olievlek op de garagevloer ligt: een gescheurde lekzak.

En verder alle vaste bijdrages uit de regio’s, het magazijn (zie elders op deze site), de columns, advertenties… ach ga toch lekker bladeren en lezen!