La Bombe Citroën 397 – april 2019

Edito: Laadpaalstress

De opgave om in de binnenstad van zomaar een Nederlandse stad een parkeerplekje te vinden groeit met de dag. Straten zijn auto- en parkeerplekvrij. Veel parkeerplaatsen zijn daarnaast gereserveerd voor auto’s met een stekker. En dan alleen nog als je e-auto een lege accu heeft. Een vol stroom getankte wagen zorgt voor stress bij de stroombehoeftigen. Ook heb ik het idee dat de parkeerplekjes steeds kleiner worden. Da’s toch vreemd omdat er een idiote hype op gang is om in hogere en bredere auto’s te rijden. De opmars van de lompe SUV in fel contrast met onze elegante voitures. Onlangs las ik in de krant dat Nijmeegse parkeerkelders als opslagplek voor klassiekers worden gebruikt. Dat kan natuurlijk niet. 
Stiekem kan ik wel erg genieten van zo’n rebelse actie.

In dit aprilnummer versiert Brigitte Bardot de cover. De legende B.B. Een nog levende legende zelfs. Naast dit heerlijke tijdsbeeld kijken twee DS-rijders terug op hun leven met de DS. Verder is er uiteraard volop aandacht voor de voorjaarsrit van 14 april naar Paleis Het Loo. U komt toch ook?

Gerald Willemsen

4e Editie Routes D’S Ducs

Ervaar hoe het is om een echte classic car-rally te rijden. Samen over achteraf wegen rijden door schilderachtige landschappen. Bocht na bocht doemt er een ander landschap op. Lunches, stops en diners op prachtige locaties. Genieten van de mooie dingen die het leven biedt. Aanmelden kan binnenkort via het formulier op de website van de Citroën ID/DS Club Nederland.

6 april 2019: workshop 10.000 km-beurt

Voor zaterdag 6 april aanstaande heeft de Technische Commissie weer een workshop 10.000 km-beurt opgezet. Ditmaal zijn wij te gast bij DS Store Utrecht in de Meern, Landzigt 28, 3454 PE Utrecht. Een heel leervolle, maar vooral ook gezellige dag. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus wees er snel bij!

14 april voorjaarsmeeting met concours d’élégance

Neem behalve je poetsspullen ook een passende outfit en accessoires mee naar Paleis Het Loo in Apeldoorn. Categorieën als patina of toprestauratie zijn niet alleen leidend. Zet een sterk tijdsbeeld neer en verras het publiek met je styling en élégance en win de Publieksprijs. De uitslag van het concours zal om circa 14:30 uur plaatsvinden op het Stallenplein.

Getuige DS: De Waarheid

Het is zomer 1960. Dit is de filmset van La Vérité, gedraaid in het dynamische Parijs. Deze rolprent is in Nederland onder de titel De Waarheid uitgebracht. Het is een film van regisseur Henri-Georges Clouzot met fotomodel, actrice en zangeres Brigitte Bardot in de hoofdrol. Ze zit op de bijrijdersstoel van een Citroën ID19 en poseert voor de fotografen. Ze doet dat zoals alleen Brigitte Bardot dat kan. In 1960 heeft ze een reputatie opgebouwd als actrice en sekssymbool. Ze wordt liefkozend B.B. – BéBé – genoemd. Het grote publiek weet zich geen raad met haar ongeremde uitstraling. Tegelijkertijd is ze grootwild voor de paparazzi-fotografen geworden. En af en toe… zit ze in een Citroën DS.

Het autoverleden van leden – Gijs Oude Elberink

Hoe word je een Citrofiel? Een goede vraag, het lijkt deels in de (familie) genen te zitten, maar niet van mijn ouders. Voor mij begon het toen ik twaalf jaar was en mijn ouders een nieuwe auto moesten kopen. Tot dat moment had ik weinig interesse in auto’s gehad maar die kreeg ik toen er gezocht werd naar de vervanger van de VW Passat. Ik begreep er weinig van dat mijn vader niet een DS kocht; die was mooi, de rest niet.

Bij het afscheid van een godin: een terugblik op bijna twintig jaar DS-bezit

Mijn godin was een DS20 Pallas uit 1973. Ik kocht haar op 14 mei 1999 en ik verkocht haar weer op 1 februari 2019. En hoewel het een weloverwogen beslissing was, doet zo’n afscheid toch pijn. Ik sluit deze laatste twee decennia van een al veel langer bestaande fascinatie voor het merk Citroën af met een terugblik op mijn belevenissen met deze DS. Beschouw het maar als rouwverwerking.

Espace Technique: restjes moeten ook op

Hoe vaak is dat in mijn jeugd niet gezegd. Het werd vooral gebruikt tot de jaren 60. Door mensen die gebrek aan letterlijk alles hadden ervaren. Of het nu om overgebleven voedsel (gebakken grutten), oude koffie (brrr) of oude kleding ging, die ervaring was de motivatie om onsmakelijk voedsel of hergebruik van ouderwetse mode te accepteren. Voor de jeugd was het afzien.
Het verschijnsel was breed verspreid. In Frankrijk wist Citroën er ook raad mee. Overgebleven motoren van de uitgefaseerde Traction werden gebruikt om een uitgeklede ID op de markt te zetten. Dat sprak niet iedereen aan. Heb je eindelijk wat geld verdiend, dan koop je toch niet die ouderwetse techniek! De ID Normale was dan ook -verkooptechnisch- een flop.

Zaterdagse opening Espace Technique

Al enige tijd staat een intensiever gebruik van de Espace Technique Rob Lageveen op de wensenlijst. Door uitbreiding van de technische commissie is dat nu mogelijk. Naast de wekelijkse opening op dinsdagavond is deze werkplaats nu ook één zaterdag per maand geopend. De ruimte is een goed geoutilleerde werkplaats waar, naast een hef- en bandenbrug, divers speciaal gereedschap aanwezig is.
De data zijn 20 april, 22 juni, 20 juli, 17 augustus en 19 oktober. Je bent welkom van 10.00 uur tot 16.00 uur! Daarnaast is er op 11 mei en 28 september een sleuteldag van Regio Midden, in samenwerking met de Technische Commissie.

En verder natuurlijk het Regionieuws, de columns, de cartoon, advertenties, adverteerders, noem het maar op!