Select your language

Home Forums Technisch Forum Motor, carburatie, ontsteking waarschuwingslampje olie gaat uit na ca. 2 km.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #13271
    8976
    Deelnemer

    Beste id ds liefhebbers,
    Weet iemand wat het euvel kan zijn? Mijn dagelijks gebruikte ds 23ie uit 1974 heeft sinds een week een rammelend geluid bij ca. 1500 rpm, afkomstig uit de motor. bij het starten blijft de olielamp en STOP lamp branden. Oliepeil is op niveau. ( moet wel binnenkort een keer ververst worden) na ca. 2 km. gereden te hebben, gaat de olielamp en STOP lamp uit, en stopt ook het rammelend geluid. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Gr. Bill

    #13291
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Het lijkt erop dat er na het starten niet genoeg oliedruk wordt opgebouwd. Dat kan komen door te dunne motorolie. 20W50 heeft de voorkeur.
    Mogelijke andere oorzaak is een slecht doorstromend oliefilter (vervuild) of een niet juist gemonteerd oliefilter.
    Bij een IE-hydraulique kan de oliekoeler verstopt zijn.
    Als dat het niet Is worden de problemen serieuzer. Moet je denken aan een vervuilde motoroliepomp of een versleten motor. De effecten van een vervuilde oliepomp (piston/veer/) kun je nog wel eens oplossen door de motorolie te verversen.

    #13292
    8976
    Deelnemer

    Geachte ajp Bulder, dank voor uw bericht! Ik ga er mee aan de slag, te beginnen met het verversen van de olie en het filter. Misschien is het daar al mee opgelost. Ik kom er op terug! Gr Bill

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Loading…
Loading…

Bienvenue