Select your language

Home Forums Technisch Forum Motor, carburatie, ontsteking slang onderaan het inlaatspruitstuk hangt los

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17656
    Anoniem
    Inactief

    Onder aan het inlaatspruitstuk van mijn ID19B met eerste registratie september 1968 hangt een slang met een boel bochten erin los. Deze slang zat helemaal dicht met zwarte koek. Ik heb het inlaatspruitstuk gedemonteerd: de pakking tussen inlaatspruitstuk en blok was gedeeltelijk naar binnen gebogen en de overgang zat vol bruine smurrie (foto). Waar de slang op het spruitstuk zit lijkt een dichte ruimte te zijn: ik heb gepeuterd en met perslucht geblazen maar de lucht komt er alleen uit waar ik hem erin blaas. Heeft iemand een idee over de functie van deze slang?
    Ik dacht dat het een koelslang zou kunnen zijn maar ik heb bij de waterpomp er nergens een aansluiting voor.
    Of het Inlaatspruitstuk origineel is voor mijn auto weet ik niet. Ik meen wel eens een stalen bocht te hebben gezien die op de slang zit die onder uit de radiateur komt en naar de pomp buigt met een extra tuitje eraan: zou het kunnen dat er uitvoeringen zijn die een koelslang onderaan het inlaatspruitstuk hebben die aansluit op de hoofdslang van radiateur naar waterpomp? In dat geval begrijp ik niet waarom in mijn inlaatspruitstuk er geen doorstroom is van blok naar slang: kan het echt zijn dat dat zo erg dicht is gaan zitten dat ik het met perslucht (8 bar) niet open blaas? De rest van mijn koelcircuit ziet er redelijk uit: schone koelvloeistof en geen ketelsteen.
    Als iemand weet waar de slang voor is en of ik hem beter toch kan aansluiten: alvast erg bedankt!
    Bart van der Linden, Maarheeze (ID19B 1968 en DS21pallas 1967)

    #17657
    Anoniem
    Inactief

    Sorry: foto’s te groot – nieuwe poging van mezelf:

    #17658
    Anoniem
    Inactief

    Foto 2:

    #17659
    Anoniem
    Inactief

    Foto3:

    #17660
    Anoniem
    Inactief

    Foto1:

    #17664
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    De koelwaterslang onder het inlaatspruitstuk loopt naar het waterpomphuis. De aansluiting wijst in de rijrichting naar het kleppendeksel.
    Vanuit de cilinderkop komt het koelwater als ‘verwarmingswater’ in het inlaatspruitstuk. Om een circuit te vormen stroomt het er aan de onderkant uit en komt weer in het koelsysteem bij het waterpomphuis. Bij alle D-types met carburateur vind je deze constructie.
    Gezien de beschrijving is hier het inlaatspruitstuk helemaal dicht gekoekt. Er moet (noodzakelijk) koelvloeistof doorheen stromen.
    Kennelijk is een keer een andere motor ingebouwd (DV2, DV3 of de bestaande motor, DV, verbouwd). Vanaf fabriek hoort bij model ’68 een cilinderkop met een zgn. intern inlaatspruitstuk en een ontstekingshuis links achter op het motorblok. Uit de foto’s blijkt dat je een extern inlaatspruitstuk hebt, hierbij zit het onstekingshuis voor op de motor.
    Het eenvoudigst lijkt de slang en het inlaatspruitstuk te vervangen. Let wel op het juiste inlaatspruitstuk te kiezen, dit is er een met de aansluiting voor een enkelpoorts Solex carburateur (34PBIC). Het meest komt je ze tegen met een aansluiting voor een dubbelpoorts carburateur.
    Bij het clubmagazijn is een ruime voorraad van de diverse onderdelen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Loading…
Loading…

Bienvenue