Select your language

Home Forums Technisch Forum Hydraulica, veersysteem Hydraulische druk neemt langzaam af tijdens het rijden

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #14403
    Frans Glorie
    Deelnemer

    Hallo mede-DS-liefhebbers,

    Mijn DS19 Pallas uit 1965 (LHS2) heeft iets nieuws: tijdens het rijden neemt de hydraulische druk langzaam af. Het lijkt of er sneller ‘verbruikt’ wordt door remmen, vering en stuur dan de pomp het kan aanvullen. Gevolg is dat eerst de vering wat ‘bokkiger’ wordt en vervolgens de stuurbekrachtiging wegvalt. De volgende stap, remmen die uitvallen, heb ik gelukkig niet gehad. Op de snelweg heb ik trouwens weinig last. Het is het stadsverkeer als ik van de snelweg afga waar ik de problemen krijg.
    Ik heb jaren geleden iets vergelijkbaars gehad en toen zat er vuil in het filter in het LHS-reservoir. Filter schoongemaakt, opgelost. Dat lijkt nu niet de oorzaak. Ik dacht dat ik op een bepaald moment mijn HD-pomp andere geluiden hoorde maken dan normaal. Die pomp is trouwens een paar jaar geleden gereviseerd. Kan die zo snel alweer stuk zijn?
    Het is geen lekkage: er ligt geen vloeistof onder de auto en het niveau in het reservoir is gewoon goed.
    Of zijn er andere mogelijke oorzaken:
    Vervuiling in het hydraulisch systeem? Ik heb wel eens gehoord van een reinigingsvloeistof voor in het hydraulisch systeem. Is dat aan te raden? Of moet ik dan vrezen voor alle afdichtingsrubbers?
    Iets met een drukregelaar?
    Nog iets anders?
    Ik moet erbij zeggen dat ik heel weinig rijdt. Ze had nu een paar maanden stilgestaan. Ik weet dat het beter is om de boel in beweging te houden. Rust roest..

    Suggesties zijn welkom.
    Dank en groeten, Frans

    #14556
    A.J.P. BULDER
    Deelnemer

    Een primair vereiste voor een goed functionerend hydraulisch systeem is dat er voldoende druk wordt opgebouwd. Daarvoor zijn genoeg olie, een schoon filter een goedwerkende pomp (opbrengst) een juist afgestelde HD-regelaar en een HD-bol met voldoende druk noodzakelijk. In de Espace Technique (clublocatie in Tull en ‘t Waal) kunnen we snel een oordeel vellen over wat en in welke volgorde gecontroleerd moet worden. Interne lekkages van bv stuurhuis remcommando of een hoogteregelaar kunnen ook een oorzaak zijn. Tijdens de maandelijkse sleuteldagen onder begeleiding van de Technische Commisse kun je dit soort klussen overigens prima uitvoeren.
    Reinigingsmiddelen voor het hydraulisch systeem raadt de TC sterk af. Daarmee week je allerlei al jaren vastzittende rommel los die, vastzittend, geen kwaad kan. Door het loskomen stroomt dat door je systeem langs verschillende plunjers en cilinders, die houden daar, eventueel icm met afdichtrubbers, niet van.
    Je richt dus meer schade aan ipv dat te voorkomen.
    Meer weten? Kom langs in de Espace Technique (het hele jaar iedere dinsdagavond geopend en 7 zaterdagen in de zomerperiode) of geef je op voor de Cursus Hydraulique bij de Technische Commissie (Joris Mulder).

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Loading…
Loading…

Bienvenue