Pierre le François… Hoe Frans kun je zijn? vraag ik me af terwijl ik kijk naar de naam op de sleutelhanger. Zou Pierre de eerste eigenaar zijn geweest van deze DSpécial uit 1971? Vonden latere eigenaars, net als ik, deze naam te mooi en passend om van de sleutelbos af te halen? Zagen ze, net als ik, Pierre trots rondrijden door het landschap rondom Toulouse? Alleen met zijn godin, proevend en genietend van haar comfort en wegligging? Hoe kon Pierre le François met zijn ultiem Franse naam anders dan kiezen voor de ultiem Franse DS?

Herkomst

Deze godin is afkomstig uit Toulouse, Zuid-Frankrijk. Getuige de stickers op de voorruit en het kenteken, dat afgegeven is door de Prefecture de la Haute-Garonne. De perfecte streek voor een DS, omdat het droge en warme klimaat de wagen in uitstekende staat heeft gehouden. De date de 1re mise en circulation op de carte grise (het certificat d’immatriculation) is 27 oktober 1971. De laatste uitgifte was op 8 januari 1993. Bijzonder is dat deze DS nog het originele motorblok heeft. Uit het Certificat de Conformité van het Conservatoire Citroen blijkt namelijk dat de nummers matching zijn.
De laatste Contrôle Technique was geldig tot 13 november 1995. Deze keuring was vijf jaar geldig en is dus in 1990 uitgevoerd. Naar alle waarschijnlijkheid heeft de DS tot en met 1991 gereden, want de sticker voor de belasting vermeldt het getal 91. En ook de verzekeringssticker op de voorruit was maximaal geldig tot 5 juni 1992.
Aan de originele sleutelbos zit ook het sleuteltje voor het dashboardkastje en een sleutelhanger van Credit Agricole. Daarop staat de naam Pierre Le François.

Historie

In Frankrijk heeft een liefhebber het plaatwerk gedemonteerd met de gedachte de auto weer op te knappen. Verder dan demonteren is het nooit gekomen. In 2016 is de DS naar Nederland gekomen vanuit Frankrijk van een Nederlander die met een Francaise is getrouwd en daar een bedrijf is gestart. In een aankoop met een andere DS op transport naar Apeldoorn. Sinds die tijd heeft de wagen stilgestaan. Gelukkig droog gestald, want er is totaal geen roest ontstaan. Wel is de motor vast gaan zitten. Op 3 maart 2017 heb ik de auto gekocht. Niet lang daarna ben ik gestart met de restauratie.

Unieke details

Ik heb deze DS gekocht, omdat het chassis prachtig ongeroest was. Een unieke basis om een DS weer op te bouwen en in haar oude glorie te herstellen! Het chassis was onaangetast door zout of regen, en daarom zonder laswerk weer netjes te maken. Dat is voor een DS uit begin jaren ‘70 bijna onvoorstelbaar. De tellerstand van 82.420 km zou best wel eens kunnen kloppen. Het is moeilijk na te gaan, maar te oordelen aan de pedaalrubbers, de koppelingsplaat en de ‘wear & tear’ van de draaiende onderdelen, zou het me niet verbazen.
Het model is een DSpécial met een derde neus. Het basismodel van de DS. De opvolger van de ID19B van september 1969. Niet zoals de DS-modellen voorzien van hydraulisch gestuurde halfautomaat, maar een gewone 4-bak. Geen rem in de vorm van een paddenstoeltje, maar een pedaal. Wel bekrachtigd, maar zonder verdeelklep voor lastafhankelijk remdrukverdeling voor en achter, en geen meedraaiende verstralers. Wel een stuurbekrachtiging die als optie op de DSpécial werd geleverd.
Zeer herkenbaar als DSpécial door de bruine plastic trompetten. Deze zijn bij de DS van RVS en de latere importmodellen in NL waren ook van RVS. De ID heeft de fijn geribbelde wasbordjes op de B- en C-stijlen. Verder zijn de “sergeantstrepen”, het Citroën logo, op de kofferbak zilverkleurig waaraan een ID te herkennen is. Het verchroomde plastic typeplaatje op de kofferbak dat vanaf september 1996 werd aangebracht, is pas in juni 1972 een rechthoekig plaatje geworden. Dat duidt erop dat de productie van deze DS voor juni 1972 was.
De motor is de van fabriek uit geplaatste DV3 met 1985 cc en de enkeltraps solex carburateur met een vermogen van 98pk. Deze motoren zijn geplaatst van 9/71 tot 9/72.

Alle onderdelen waren erbij en de auto is zeer compleet. Zelfs het afdekplaatje voor de antenne aan de binnenzijde van het dak.
Als Franse ID heeft deze DS de typische petjes. Waar de meeste Nederlandse ID’s de grote RVS DS-wieldoppen kregen, is deze uitgerust met de halfgrote wieldoppen. Zoals dat bij de ID hoort, zitten er nieuwe banden op die voor en achter verschillend zijn van breedte respectievelijk: 180/80/15 en achter 165/80/15
De auto heeft de Robri stootstrips die als optie geleverd zijn. Niet meer verkrijgbaar en ook bij deze DS regelmatig op hun functie gebruikt. De standaard geleverde gordels zijn aanwezig, verkleurd door de Zuid-Franse zon.

Restauratie

Inmiddels bijna een jaar later is de DSpécial af. Vele manuren later want het valt toch altijd tegen hoeveel werk het is. Het doel was de DS weer zo origineel mogelijk te restaureren. Alle details moeten kloppen en passen bij het model en bouwjaar. De lak is in de originele kleur Beige Albatros (AC087) gespoten in een single stage proces. Geen glanzende laag blanke lak maar de basislak als eindlaag.
De gehele carrosserie en het chassis zijn met RX5 en RX7/10 behandeld. Ook de holle ruimtes zijn met dit antiroestmiddel behandeld.
Het interieur is voorzien van nieuwe originele Traga Tabac (bruine kunststof) bekleding die in reproductie bij Citro-Classique verkrijgbaar is. De hemel is ook van nieuwe kunststof voorzien zoals die bij de ID hoort. Het dashboard is van nieuwe krimplak voorzien en opgeknapt waar nodig. Verder is het interieur origineel. De deurpanelen en de plastic handels, de vloermatten en de dorpelbekleding zijn origineel omdat deze in reproductie niet zo mooi zijn. De kofferbak is voorzien van nieuwe zwarte bekleding. Zelfs het schakelaartje voor het lampje werkt weer.
De motor is gereviseerd. Nieuwe zuigers en bussen, uitlaatkleppen, klepgeleiders en hoedjes, klepzittingen en gevlakte cilinderkop, axiaalkrukaslagers, nokkenaslager, keerringen en pakkingen maken dat de motor weer op nul staat. De motor is ingelopen en klepspeling is na 1000 km afgesteld. Met een nieuwe accu, benzinepomp, bougies en kabels start de motor weer snel en loopt hij soepel. De originele ontsteking is gereviseerd en op tijd gezet. Een volledig nieuwe uitlaat is gemonteerd van voor naar achter.
De koppeling is geheel vernieuwd met drukgroep, plaat en druklager. Het hydraulisch systeem is geheel gereinigd en er zijn nieuwe lekzakken, veerbollen en een voorradbol en een bij Citrotech gereviseerd stuurhuis gemonteerd. En dat merk je: de DS blijft lange tijd op hoogte, zelfs meer dan twee dagen. En verder is er veel gepoetst, gepolijst en gereinigd, zodat niet meer is te zien dat deze auto vijfentwintig jaar heeft stilgestaan in een schuur.
Foto’s van de restauratie en revisie zijn beschikbaar, evenals alle facturen van de nieuwe onderdelen. Een taxatierapport door een geregistreerd taxateur bij de VRT (Verenigd Register van Taxateurs) en FEHAC (Federatie Historische Automobiel en Motorfietsclubs) is beschikbaar evenals het door het conservatoir geleverde Certificat de Conformite. Onafhankelijke keuring is altijd mogelijk.
De APK is tot maart 2020 geldig.

Persoonlijk

Ik heb deze DS met veel aandacht en liefde opgeknapt. Citrofiel en DS-liefhebber ben ik al van kinds af aan. Zoals bij zoveel DS-fans, reed ook mijn vader een DS. Toen ik een jaar of 25 was, kocht ik samen met een vriend mijn eerste DS die ik opknapte tot mijn eigen trouwauto. Nog steeds rijd ik zelf in deze DS. Vervolgens heb ik een Citroën SM vanaf de bodem opgebouwd, evenals een DS Break en inmiddels ben ik vergevorderd met een DS cabrio. Volgende project na deze albatrosbeige DSpécial is een HY-busje. Inmiddels sleutel ik ruim 30 jaar aan DS’en en dat blijft ontzettend mooi. Om mijn hobby/passie enigszins in de hand (en binnen de muren van mijn schuur) te houden, moet ik deze DSpécial helaas verkopen. Maar ik laat haar met moeite gaan.

Gebruikte nieuwe onderdelen:

  • Zuigers en bussen
  • Uitlaatkleppen
  • Klepgeleiders
  • Klepseals/rubbers
  • Koppakking
  • Nokkenaslager en keerring
  • Koppelingsplaat, drukgroep en drukgroeplager
  • Stuurhuis revisie (Citrotech)
  • Fusees links en rechts, onder en boven
  • Benzinepomp
  • Waterpomp
  • Motorolie
  • Versnellingsbakolie
  • LHM
  • Bougies en kabels
  • Accu en massa- en +-kabel
  • Startmotor
  • Gereviseerde dynamo (lager en collector)
  • Ultrasoon gereinigde carburateur
  • Koplampen met H4 fitting en lampen (geel)
  • Waterpomp/dynamo V-snaren
  • Hydraulische pomp V-snaren
  • Motorbloksteunen
  • Hemelbekleding
  • Ruitensproeierpompje
  • Stoel- en bankbekleding in Traga Tabac (bruin kunststof)
  • Raamrubbers en borstels
  • Stuurhuishoezen
  • Kofferbakbekleding
  • Volledige Uitlaat: vlampijp, dwarsdemper, flexibelstuk, tussenpijpen en einddemper
  • Lekzakken voor- en achter
  • Aanslagrubbers voor en achter
  • Radiatordop
  • Fuseekogelhoezen
  • Mousserubber afdekplaat dorpels
  • Voorraadbol
  • Veerbollen voor en achter
  • Motorkapbekleding
  • Dakrubber
  • Benzinetankvulslang
  • Tankvlotter en meter
  • Voor- en achterbanden en reserveband
  • Buitenspiegel links en rechts

Bel of mail voor meer informatie:
Han Geisler
m: 06 2255 7094
@: geisler@richter-advies.nl